En 90-tonns lastebil ved polarsirkelen i Sverige

Langt innenfor polarsirkelen i nord-Sverige, hvor temperaturene kan synke til -40° C, frakter et 90 tonn tungt vogntog tømmer under svært vanskelige forhold.
90-tonns vogntog.

Det langsiktige målet med ETT-forskningsprosjektet er å overbevise myndighetene om å øke lastegrensen til over 90 tonn.

Roger Henriksson kontrollerer riggen.

Roger Henriksson kjørte det 90 tonn tunge vogntoget i et helt år, og ble overrasket over hvor enkelt det var.

Roger Henriksson lengter rett og slett etter lyset. Fire måneder av året tilbringer han arbeidstiden sin i halvmørket mellom skumring og soloppgang. Som sjåfør i Överkalix, et par kilometer sør for polarsirkelen, er han vant med mørke, snødekte veier og temperaturer helt ned til minus 40 grader Celsius. Belønningen for den tøffe vinteren får han i juni. 

«Det er nesten ikke mulig å beskrive hvordan det er her om sommeren når det er lyst hele døgnet og midnattssolen skinner. Alt er så mye lettere når vekkerklokken ringer kl 01:50 i juni og solen skinner sammenlignet med når det er bek svart og minus 35 grader Celsius ute», sier Roger Henriksson.

Selv om klimaet er tøft og skiftarbeidet som starter kl. 3 om natten annen hver uke krever sitt, kan han ikke tenke seg å ha en annen jobb enn å være sjåfør nordpå. 

«Jeg er den jeg er fordi jeg alltid har bodd her. Jeg er snart 50 og jeg har bare vært én gang i utlandet. Det var OK, men to dager før jeg skulle reise hjem fikk jeg hjemlengsel! En person som meg kan ikke leve i en stor by». 

Når Roger jobber, kjører han alltid hjemmefra til Överkalix og til sagbruket i Munksund, to ganger frem og tilbake med tømmer. Lastebilen han kjører er 30 meter lang, og når den er fullastet veier den 90 tonn. 

Det sier seg selv at det var litt skummelt til å begynne med når jeg kikket i bakspeilet og så at det virket som om lastebilen var uendelig lang. Men jeg vendte meg raskt til det, og jeg må innrømme at jeg føler meg ovenpå nå, sier Roger med et smil. 

I det siste året har han kjørt dette vognsettet, som er en del av forskningsprosjektet ETT – En Trave Till (én stabel til). Ved å kjøre med 50 % mer last øker effektiviteten mens karbonutslippet reduseres med 20 % sammenlignet med et vanlig tømmervogntog. Siden vekten fordeles over flere aksler, forårsaker vogntoget også mindre slitasje på veibanen.

Det var litt skummelt til å begynne med da jeg kikket i bakspeilet og så at det virket som om lastebilen var uendelig lang.

Roger Henriksson

lastebilsjåfør

På vei gjennom Nord-Sverige.

Han har fått dispensasjon til kjøre denne lastebilen som veier 30 tonn mer enn det som i følge svensk lov er tillatt på offentlige veier. Volvo Trucks er én av mange partnere som deltar i dette forskningsprosjektet, og det er forventet at prosjektet vil bidra til en endring av lovgivningen slik at total maksimal tillatt vekt for tungtransport kan utvides fra 60 til 74 tonn. Det langsiktige målet er at også lastebiler på 90 tonn vil bli tillatt.

Roger sitter i førerhuset og er ikke helt fornøyd. Kuldegradene som vanligvis holder Överkalix i sitt faste grep, har langsomt nærmet seg null, noe som vil føre til hålke og slaps. 

«Det er bare når det begynner å smelte og det går over til slaps at det er på denne måten, ikke ellers. Det å ikke komme seg av gårde straks…», han slutter å snakke og lager en grimase. Etter å ha fått hjelp av en kollega med å få lastebilen i gang, er Roger litt forsinket når han kjører ut av parkeringsområdet. 

Dette er en spesiell dag. Det er første gang Roger kjører den nye Volvo FH16 fra Volvo Trucks som er spesialkonstruert for tungtransportoppgaver.       

«Det er alltid artig å kjøre en ny lastebil. Jeg kjenner allerede en stor forskjell når jeg kjører den nye FH-modellen. Denne har mer effekt, den er mye kraftigere og holder farten bedre i stigninger. Den har en annerledes fjæring enn den gamle modellen og den føles mye mer behagelig på veien. Jeg føler meg ekstremt trygg i denne lastebilen», sier Roger.

Roger Henriksson.

Roger Henriksson har bodd i Nord-Sverige hele livet, og han har aldri hatt lyst til å flytte derfra.

Veien mellom Överkalix og Piteå er temmelig rett frem med noen lengre strekninger og en og annen sving. Takket være det uavhengige forhjulsopphenget, IFS, merker Roger allerede at lastebilen er lettere å holde på veien. 

«Den går som en drøm, som en klokke. Den er mye mer stabil enn den gamle. Den er enda mer stabil i svinger og rundkjøringer og tåler mer, du trenger bare å svinge. Det er naturligvis veldig positivt for meg som sjåfør å ha et kjøretøy som oppfører seg på en mer stabil måte på veien».

Pålitelighet og det faktum at lastebilen får utført jobben til tross for tøffe forhold er et krav i Nord-Sverige.

«Det kan være spennende å kjøre her oppe om vinteren, snøstorm det ene minuttet, is det neste. For uerfarne sjåfører med dårlige dekk, er det ikke mye moro. Jeg ser ofte utenlandske lastebiler som har kjørt seg fast i stigninger. Så sent som i forrige uke var det et utenlandsk vogntog her som kjørte i grøften med tilhenger og alt sammen», sier han. 

Han har selv kjørt i grøften noen ganger i løpet av sine 24 år som tømmerbilsjåfør. Siste gang var for mer enn ti år siden. Roger peker på skulderen som han skadet i ulykken og sier at den fremdeles verker litt. 

«Ved glattkjøring må du kunne bedømme når du bør stoppe og når du kan fortsette å kjøre», forklarer Roger. 

Det kan være spennende å kjøre her oppe om vinteren, snøstorm det ene minuttet, is det neste.

Roger Henriksson

lastebilsjåfør

Video fra Lofoten.

I løpet av én arbeidsdag kjører Roger Henriksson to lass tømmer.

Første gang han kjørte ETT-lastebilen, ble han overrasket hvor smidig og fleksibel den var, til tross for lengden. Siden traileren består av både en dolly, kobling og tilhenger, er det ikke lett å rygge, men ellers synes ikke Roger at de ekstra tonnene betyr så mye når han kjører. 

«Bremsesystemet er så bra på denne lastebilen at bremselengden ikke blir lengre enn for en standard 60-tonns lastebil», sier han.

Han ruller ned vinduet og spytter ut en fuktig snus. Bak toppen av furutrærne blinker marssolen. Roger bruker solbriller over de vanlige brillene for å beskytte øynene mot lyset som blir forsterket av refleksen fra snøen. 

«Mellom Överkalix og Piteå er det en merkbar forskjell på klima-, vei- og værforholdene. Det kan være flott i Överkalix, men glatt mellom Luleå og Piteå», sier Roger. 

Selv om det bare tar to timer å kjøre fra Överkalix til Piteå, kan temperaturen om vinteren variere fra minus 30 grader Celsius i innlandet til bare et par kuldegrader ute ved kysten. Dette stiller krav, ikke bare til sjåføren, men også til lastebilen som må kunne tåle slike store temperatursvingninger. 

I sagbruket i Munksund sendes de barkede stokkene på transportbånd mellom stablene med tømmer. Det tar omtrent ingen tid å losse, og etter bare 30 minutter er Roger på vei til Överkalix igjen. 

Før dagen er omme, har han lagt nok et transportoppdrag bak seg. Da er det på tide å dra hjem til hus og familie. Roger har fire barn og, i dag skal han hente sin yngste sønn i førskolen. 

«Jeg synes det er greit å ta det i den samme kjøringen. Vennene mine synes jeg er litt sprø, de lurer på om det har klikket for meg! Jeg forklarer dem at du ikke kan henge deg opp i slike tanker. Fordelen er at jeg kommer hjem til familien i tide og kan sove i min egen seng hver natt».

 

Video fra Lofoten.

ETT-forskningsprosjektet (One Pile More) har vist at en 50 % større last øker effektiviteten samtidig som karbonutslippet reduseres med 20 % sammenlignet med et vanlig tømmervogntog.

Lastebilen

  • En Volvo FH16 fra 2013 med en 16-liters 750 hk-motor. Den transporterer tømmer fra Överkalix til Munksund-sagbruket i Piteå.

  • Dette kjøretøyet har 20 % lavere karbonutslipp, samtidig som kostnadene er 20 % lavere sammenlignet med en standard tømmertransportbil.
     
  • Lastebilen, som er den eneste i sitt slag, kan ta en last på 65 tonn i stedet for 42 – dvs. 50 % mer tømmer. Totalvekten av lastebilen når den er fullastet er 90 tonn og den er 30 meter lang. 

Beslektet innhold

Med krabbegir gjennom islagte skoger

Islagte, smale og kuperte veier, og en totalvekt på 76 tonn. Tømmertransport gjennom de finske skogene er en krevende oppgave for både sjåfører og biler. Med Volvos I-Shift med krabbegir takler imidlertid Saku Simpanen og teamet hans både det kuperte ...

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

Erfaren lastebilsjåfør tester ferdighetene sine på kanadiske fjellveier.

Lastebilsjåføren Rod Stanley har arbeidet med tungtransport i 18 år. Selv med hans lange erfaring setter de svingete fjellveiene og de begrensede kjøretidene i Vest-Canada ham på prøve. ...

Filtrer artikler

5 true 5