Jeg merker ikke en gang hull i veien, takket være VDS

Volvo Dynamic Steering er en teknisk nyvinning i verdensklassen. Ikke bare forhindrer det yrkesskader blant lastebilsjåfører – styreevnen er i tillegg bedre enn ved manuell styring.
En sjåfør kjører lastebilen sin i skogen.

Volvo Dynamic Steering VDS) forbedrer manøvreringsevnen, og gjør den mer behagelig og trygg for sjåførene.

Sten Raghult.

Senioringeniøren Sten Ragnhult har vært ansvarlig for utviklingen av noen av hovedfunksjonene i Volvo Dynamic Steering.

Måten biler styres på, har endret seg i tråd med resten av bilutviklingen. Det som begynte som én spake, utviklet seg i løpet av 1800-tallet til et ratt som var mer eller mindre likt det som brukes i dagens biler. Den andre store utviklingsprosessen var hydraulisk servoassistert styring, et støttesystem som ble stadig viktigere etter hvert som bilene ble større og tyngre. Nå er neste trinn i denne prosessen her: Volvo Dynamic Steering. 

«I lave hastigheter blir en tungt lastet bil så enkel å manøvrere at den kan styres med én finger, og når man kjører på motorveien, gir dette dynamiske styresystemet uslåelig retningsstabilitet», sier Jan-Inge Svensson, en av de ansvarlige bak systemprogramvaren hos Volvo Trucks. 

Systemet er basert på et klassisk, mekanisk styresystem der styrestangen går ned fra rattet til styresnekken. Et hydraulisk servosystem leverer kraften som hjelper sjåføren å dreie hjulene på lastebilen. Den viktigste forskjellen når man sammenligner Volvo Dynamic Steering med konvensjonell styring, er en elektrisk styrt elektromotor som er montert oppå styresnekken.

Denne elektriske motoren arbeider sammen med styresnekken. I lave hastigheter gir den elektriske motoren ekstra kraft, slik at lastebilen blir fantastisk enkel å styre. I høyere hastigheter kontrollerer den elektriske motoren styringen, og den eliminerer automatisk alle ujevnheter. 

I begynnelsen sa jeg at det var helt umulig, at det ikke kom til å gå, men med hjelp fra dyktige kollegaer i førerhusavdelingen klarte vi brasene.

Sten Ragnhult

senioringeniør i Volvo Trucks

Jan-Inge Svensson.

Jan-Inge Svensson var en av de ansvarlige for systemprogramvaren som brukes i Volvo Dynamic Steering.

Den elektriske motoren styres ved hjelp av signaler fra en styringsenhet som inneholder en såkalt referansevinkelgenerator. Dette er selve hjernen i Volvo Dynamic Steering. Ved hjelp av sensorer i ulike deler av lastebilen henter dette styresystemet inn informasjon om kjøretøyet. 

«Disse sensorene befinner seg på mange ulike steder, og til sammen gir de et fullstendig bilde av hva som skjer med lastebilen. De måler blant annet hastigheten på lastebilen og hvilket gir, for- eller bakover, som er valgt», forklarer Sten Ragnhult, som var ansvarlig for utviklingen av systemprogramvaren. 

En viktig komponent i systemet er sensoren i den elektriske motoren. Den er utstyrt med en torsjonsstav, og den måler kraften sjåføren bruker når han dreier på rattet, samt rattvinkelen. Denne informasjonen brukes deretter til å beregne hvordan systemfunksjonene kan gi en perfekt styrerespons. 

Informasjonen som når styringsenheten, analyseres av systemprogramvaren. Deretter sendes det styresignaler fra systemet til den elektriske motoren, som hjelper lastebilen å kompensere for forstyrrelsene som sensorene registrerer. Alt dette skjer i løpet av et millisekund, og resultatet er en optimal styrerespons.

En spesielt viktig funksjon i styringsenheten er at den kompenserer ved å la bilen kjøre rett fremover. Funksjonen gjør at posisjonen til den elektriske motoren kontinuerlig kompenseres for, slik at den peker rett fremover. Derfor trenger sjåføren sjelden å justere rattet for å kompensere for ujevnheter i veien eller kontinuerlig sidevind. 

«Et eksempel på den typen situasjon som kan oppstå, er bremsing der det er ulik friksjon på høyre og venstre side. Da vil lastebilen trekke mot den ene siden, og rattet vil dreie siden kreftene mellom dekket og veioverflaten er asymmetriske. 

Enkelt forklart kan Volvo Dynamic Steering sammenlignes med et filter som forbedrer den reelle situasjonen som sjåføren opplever via rattet i lastebilen. Det sier seg selv at denne typen system ikke kan lages i en fei. Volvo Trucks begynte utviklingsarbeidet for åtte år siden. 

VDS – elektriske komponenter.

Volvo Dynamic Steering behandler massevis av informasjon fra lastebilen, som rattvinkelen, hjulhastighetene for foraksel og kjøretøyets hastighet.

 

«Vi har støtt på flere store utfordringer underveis. For oss som har vært involvert i de mekaniske systemene, har det vært svært krevende å finne plass til den elektriske motoren i førerhuset, rent fysisk. I begynnelsen sa jeg at det var helt umulig, at det ikke kom til å gå, men med hjelp fra dyktige kollegaer i førerhusavdelingen klarte vi brasene», sier Sten Ragnhult med et smil.

Ellers har mesteparten av arbeidet dreid seg om å utvikle den avanserte programvaren i systemet. Gjennom godt samarbeid har utviklingsteamet funnet frem til beregningene som trengs for at styringsenheten skal fungere som den skal.

Det er fantastisk å plutselig kunne styre lastebilen med bare én finger i situasjoner der jeg tidligere var helt nødt til å bruke begge hender for å kontrollere rattet.

Henrik Gustafsson

lastebilsjåfør

Henrik Gustafsson.

Testsjåfør Henrik Gustafsson sliter ikke lenger med vonde skuldre etter at han begynte å kjøre med VDS.

Teamet har fått hjelp av en rekke testsjåfører som også har bidratt til å gjøre prosjektet til en suksess. Disse sjåførene har gjennomført en lang rekke ulike tester der utviklerne har vært med for å finne ut hvilken respons sjåførene vil ha fra styringen. 

«Vi har rett og slett latt sjåførene prøve ut en rekke ulike scenarioer der styreresponsen har variert på mange forskjellige måter. Ved å sette sammen informasjonen som ble samlet inn, har vi klart å gjenskape den optimale styreresponsen i programvaren for styringsenheten», forklarer Jan-Inge Svensson.

En av sjåførene som har spilt en ledende rolle i utviklingsarbeidet, er tømmerbilsjåføren Henrik Gustafsson. Han arbeider til daglig dypt inne i de svenske skogene, i en ny Volvo FH. De smale og ofte sølete skogsveiene stiller enorme krav både til Henriks sjåførferdigheter og til lastebilen. 

«Jeg har kjørt denne lastebilen i et år nå. Det har vært spennende og utrolig artig å ta del i utviklingsarbeidet. Jeg vet for eksempel at de tingene jeg oppdager og påpeker, faktisk bidrar til å gjøre lastebilen bedre for alle parter.» 

Når den er fullastet, veier tømmerbilen til Henrik 60 tonn. Å skulle manøvrere en slik lastebil på smale og ofte dårlige veier er fysisk krevende. Den minste stein eller rot gjør seg tydelig bemerket, og de konstante rattjusteringene som derfor er helt nødvendige, er en stor belastning for sjåføren, ikke minst på skuldre, rygg og nakke. 

«En stund kjørte jeg lastebil i Norge, og der er jo veiene ofte smale og svingete. Dette førte til at jeg skadet venstre skulder, og smertene strålte ut fra skulderbladet.» 

Etter at Henrik begynte å kjøre lastebilen med Volvo Dynamic Steering, kan han fortelle at smertene har forsvunnet helt. 

«Nå kan jeg kjøre og være helt avslappet, selv på dårlige veier. Det er fantastisk å plutselig kunne styre lastebilen med bare én finger i situasjoner der jeg tidligere var helt nødt til å bruke begge hender for å kontrollere rattet. Jeg merker ikke en gang hull i veien, siden systemet kompenserer på en slik måte at de ikke eksisterer.» 

Men smale skogsveier er ikke det eneste stedet der Henrik opplever en stor forskjell. Et vogntog fullastet med tømmer har et høyt tyngdepunkt og er spesielt sårbart for oppkjørte veier og vind. Siden systemet også kompenserer for denne typen ujevnheter, kan Henrik kjøre helt avslappet, også på bredere veier. 

«I skogen, når man kjører sakte, vil man ha minst mulig motstand i rattet, mens man vil ha større motstand på motorveier. Systemet justerer motstanden i rattet etter hastigheten jeg kjører i», sier han. «Jeg har allerede sagt at den neste lastebilen vi kjøper, er nødt til å ha Volvo Dynamic ­Steering», avslutter han med et smil.

Beslektet innhold

Derfor er Volvo Dynamic Steering bra for sjåførene

Perfekt stabilitet i høy hastighet, total kontroll i lav hastighet og vesentlig mindre belastning på muskler og ledd. Siden det revolusjonerende systemet Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert i 2013, har det endret mange sjåførers kjørestil på et ...

Gir ned

I-Shift-familien har fått et nytt medlem: I-Shift med krabbegir. De nye girene gjør det mulig å starte fra 0 km/t med en last på opptil 325 tonn....

Den rette følelsen – hvordan IFS ble utviklet

Denne oppgaven var tydelig definert: Å utvikle et fjæringssystem som sørget for at Volvo-lastebilene fikk verdens beste kjøreegenskaper og komfort. Å realisere målet var mer utfordrende....

Filtrer artikler

5 true 5