En perfekt kombinasjon

Den australske flåteeieren Craig Fox oppgir to hovedgrunner til at han har lykkes i transportbransjen: høye nyttelaster og varierte laster.
En Fox Transport-lastebil

Fox Transport har sin base i Port Fairy i Australia, og frakter mye forskjellig bulkgods.

Craig Fox

Før var Craig Fox fisker, men han kjøpte en lastebilbedrift for seks år siden.

Den australske flåteeieren Craig Fox oppgir to hovedgrunner til at han har lykkes i transportbransjen: kun høye nyttelaster og varierte laster.

For seks år siden visste Craig Fox nesten ingenting om lastebiler.

«Jeg var fisker, men da fisket ble kvotebelagt, sank inntektene. Jeg måtte finne noe annet å gjøre, så jeg kjørte lastebilbedriften til faren min.»

På den tiden hadde Fox Transport i Port Fairy i Victoria-provinsen i sørvest-Australia bare tre lastebiler med trailere. Craig så muligheten til å utvide flåten, og har siden lagt til to korntippere, en Tite-liner og en kjemisk bulktankbil.

«Vi har fortsatt base i Port Fairy», sier Craig, «men nå har vi utvidet driften til hele Victoria». En vanlig rute for B-double-lastebilen er å kjøre en last med svart dekorstein fra sorteringsanlegget vårt ned til Melbourne, hente en last med gjødsel og transportere den til Mildura, hvor vi så henter en last med korn eller gips og kjører den til Gippsland eller tilbake til basen vår. På en slik tur er sjåføren ute i cirka tre dager.»

Craig kjenner til farene ved å knytte seg for mye til én bestemt type last, og ønsker derfor så mye variasjon som mulig.

«Korn, lime, sand, stein, gjødsel, generell last – vi frakter alt dette», sier Craig. «Vi har også en kjemisk tankbil som gjør at vi også kan frakte flytende laster. Når én del av forretningene har en rolig periode, gjør som regel de andre sidene opp for det. Variasjonen gjør også at sjåførene må holde fokus, noe de setter pris på.»

Craig tar på seg mye av ansvaret selv, og kjører selv daglig på lokale oppdrag, eller til Melbourne, Gippsland eller Mildura. I pausene snakker han med kundene, planlegger leveranser og sørger for at han oppfyller alle forventninger.

«For min del er det aller viktigste at kundene blir tatt vare på. Hvis noen trenger en last på kort varsel, gjør vi alt vi kan for å forandre planene og oppfylle ønsket deres», sier Craig.

«Jeg snakker med kundene mine daglig, slik at jeg vet hva de ønsker. Det er svært viktig å være fleksibel. Det hjelper at jeg selv kjører lastebil, for da får jeg oppleve utfordringene som sjåførene møter hver eneste dag. I tillegg får jeg se hvordan lastebilene yter. Dermed får jeg god oversikt over hvordan vi kan effektivisere driften.»

For min del er det aller viktigste at kundene blir tatt vare på.

Craig Fox

Sjef for Fox Transport

I kampen mot stadig mindre marginer er drivstoffeffektivitet en av Craigs hovedinteresser.

«Jeg er veldig opptatt av drivstoffeffektivitet, og det er en av grunnene til at jeg bruker Volvo», sier Craig. «Vi fikk noen innspill fra Volvos kjørelærere, og det utgjorde en stor forskjell. Ved å lære noen enkle kjøreteknikker og utnytte all teknologien i lastebilen har vi gjort store besparelser på drivstofforbruket. Før kjørte vi cirka 1,8 km per liter. Nå er vi oppe i omtrent 2,1.

Det betyr at vi sparer 240 liter drivstoff per lastebil hver eneste uke. Det er ikke vanskelig å forstå at dette har en innvirkning på bunnlinjen til Fox Transport. «Sjåførene våre sparer masse drivstoff bare ved å utnytte hele kapasiteten til I-Shift-automatgiret og kjøre med konstantfartholderen på i stedet for å bruke pedalen», sier Craig, «og det har heller ikke hatt noen negativ innvirkning på reisetidene. Vi har planlagt å eksperimentere litt med differensialene i FH-lastebilene for å se om vi kan holde toppgiret litt lenger.»

 

En Fox Transport-lastebil på veien.

Craig Fox er en proaktiv flåtesjef, og sitter selv i en av lastebilene sine hver eneste dag.

Craig har innsett at effektivitet er en av veiene til økt lønnsomhet, og bruker derfor teknologi for å være konkurransedyktig.

«Jeg har brukt Volvo Dynafleet-systemet på to av FH-ene mine», sier Craig. «Det har gitt meg god innsikt i alle aspektene ved ytelsen til hver enkelt lastebil. Dynafleet gjorde det f.eks. tydelig at vi nesten aldri rullet. Så snart vi innså det, begynte vi å se etter muligheter til å rulle, og nå utgjør det omtrent 10 % av kjøringen vår. Det bidrar til store drivstoffbesparelser.

Fox Transport er en viktig bidragsyter til jordbruksindustrien i Victoria, og som en bedrift i vekst, ønsker de å oppgradere flåten sin innen det neste året.

Dynafleet gir meg god innsikt i alle ledd av ytelsen til hver enkelt lastebil.

Craig Fox

Sjef for Fox Transport

«Vi skal oppdatere trailerne våre, bytte inn de nye FH-ene med Euro5-lastebiler, og sannsynligvis oppgradere til en FE med 340 hk, slik at vi kan øke nyttelasten på lokale oppdrag. Selv om vi kjører mye rundt i delstaten, har vi ikke glemt de lokale kundene våre.»

Etter bare seks år i bransjen, er det tydelig at Craig har en godt utviklet forståelse av hva som skal til for å drive et vellykket transportbyrå.

«Å betjene kundene, være så effektiv som mulig, kjøre varierte laster og være opptatt av detaljer – det har fungert for meg», sier Craig. «Selv om vi fokuserer på det tekniske, vet vi at det aller viktigste er å tilby pålitelig kundeservice. Uten det har man ingenting, og vi har bygget opp et godt rykte ved å gi personlig service på samme måte som små familiebedrifter yter.

«Hvis jeg har lært én ting, er det at man aldri slutter å lære ting i denne bransjen», avslutter han.

FLÅTEN

Kjøretøyer: FH Globetrotter XXL 6x4 B-Double; FH 6x4 B-Double; NH 6x4 B-Double; FM-jevnlastbil med tipper; FE-jevnlastbil med Tite-liner-karosseri. Lastebilene er fra mellom 2002 og 2012.
Arbeidsmiljø:
 Fox-flåten lastes i ulike offroad-forhold, inkludert sand, innhegninger og søle, og bruker ofte differensialsperrer for å komme seg inn og ut, før de kjører lange avstander på motorveier.
Bruksområder:
 Alle lastebilene bortsett fra NH har manuelle I-Shift-automatgir. De to FH-ene er utstyrt med Dynafleet, Kjørefeltassistent og Adaptiv konstantfartholder.
Drivstofforbruk:
 FH med 540 hk kjører 2 km/liter i B-Double-konfigurasjon, og opptil 2,5 km/liter med én trailer; FH med 520 hk kjører 1,9 km/liter.

Beslektet innhold

175-tonns vogntog gjennom den australske ødemarken

Ute i den australske ødemarken sitter en 52 år gammel bestemor bak rattet på et 175-tonns Volvo FH 16-vogntog med tri-drive. Bak seg har hun fire tilhengere, og foran seg har hun en lang, varm dag på landeveien. Maxine Taylor er både datter av og ...

IT-metoden

Å vite hvor lastebilene befinner seg, og nøyaktig hva de frakter, akkurat nå, er helt avgjørende. Det var det Ben van Leeuwen oppnådde....

Uptime Express i USA

Taylor White, viseadministrerende direktør i AMX, har mange grunner til å velge Volvo. Det nye Uptime Center i Greensboro, North Carolina sparer selskapet hans for både tid og penger....

Filtrer artikler

5 true 5