Driftssjef og primus motor i firmaet Vebostad Transport AS, Knut Vebostad (50). Foto.

Volvo er en livsstil

Driftssjef og primus motor i firmaet Vebostad Transport AS, Knut Vebostad (50) er en herremann med klare og bestemte meninger. Han er engasjert og kunnskapsrik og når han prater om Volvo og transport – ja da er han vanskelig å stoppe… 

- Volvo har blitt en livsstil for meg, og for å klargjøre det hele, uten Volvo hadde vi ikke drevet med transport… Knut Vebostad er bastant på dette, og han mener det. Volvo kan vel knapt få en mer krystallklar tilbakemelding fra en kunde.

Vebostad Transport AS har sitt hovedsete  i Nord-Norge, nærmere bestemt  i Borkenes i Kvæfjord kommune. Er du fortsatt i tvil om hvor det er, så er det ikke langt fra Harstad… Noe jeg fikk streng beskjed om ikke å nevne av Knut, for dette er tabu i distriktet der. Noe sånn som Fredrikstad og Sarpsborg på en måte. 

Vi velger Volvo - Øystein Lie, daglig leder av Westgaard. Foto.

Innovativ

Nylig har firmaet tatt i bruk et nytt konsept innen tipp kjøring – et modulvogntog på 20, 86 meter. Det er en forvogn,som blant annet har svingskiven gjemt under tippkassa. Bak er det en dolly og en semitrailer som Norslep AS har bygget etter masse input fra Knut selv. Han har tegnet og tenkt, og resultatet ble en doning på 20,86 meter (19,36 meter sammentrukket). Med en slik kombinasjon klarer han å laste 27,3% mer enn noen annen anlegg-og tippbil. Vogntoget laster  38,5 tonn lovlig ! Det er noe rundt 8 tonn mer enn en konvensjonell løsning.

- Dette fungerer over all forventning, forteller Knut og legger til: -  Til nå har jeg kjørt 55 000 kilometer med denne, hovedsakelig mellom Gardermoen og Taraldrud i Oslo. Bilen er en Volvo FH16 750, med alt av hjelpemidler som finnes på en lastebil. 

At vi har valgt en Volvo FH16 750, har ikke noe med et hestekrefthysteri å gjøre. Bare det at dette er en kombinasjon med den kjøringen jeg har som gjør det hele fornuftig.

Knut Vebostad

Driftssjef og primus motor, Vebostad Transport

Vi velger Volvo - Vebostad Transport. Foto.

- I tillegg må det jo nevnes at dieselforbruket på denne kombinasjonen ligger på nivå med de andre bilene jeg har, forteller Knut Vebostad. Firmaet har i tillegg til en Volvo FH16 750 også en Volvo FH 650 og tre Volvo FH 540.

Vi velger Volvo - Vebostad Transport. Foto.

Langpendler

Totalt har firmaet 5 biler, alle Volvo selvfølgelig. Det er også en ny på beddingen, også det en Volvo FH16 750. Fire av bilene går i tipp-og anleggskjøring i Osloområdet, mens den siste er stasjonert i nord. Blant annet er denne bilen på oppdrag på Svalbard noen måneder i året.

Selv bor Knut i København, men som han sier selv: - Kona mener jeg bor i Oslo… Arbeidsdagen hans er fra 04.00 på morgenen til sene kvelden – hver dag.

- Ja, hva annet kan jeg gjøre enn å jobbe så mye som mulig når jeg er borte hjemmefra. Det skal sies at han prøver å ta en friuke sånn cirka en gang i måneden, men ikke alltid det klaffer.

Volvoentusiast

At Knut Vebostad er så sterkt knyttet til Volvo, mener han selv kommer av opplevelser han hadde som 16 åring hjemme i Borkenes. - Jeg var med og kjørte, og det skal vel ikke legges skjul på at jeg satt litt bak rattet selv også. Knut smiler og ber meg holde det hemmelig, noe jeg selvfølgelig gjør... Han har lang erfaring i transportens tjeneste, og har kjørt det meste inn langtransport. Bulk, thermo, tømmer og brøyting – alt har han vært innom. 

For 5 år siden sluttet han som sjåfør hos Gunnar Knutsen AS – da mente han det var på tide å starte eget. I dag har firmaet 5 biler, og det ser langt fra ut til å stoppe der. En skikkelig gründer med tæl og innsatsvilje, samt et kunnskapsnivå om Volvo og transport som er særdeles imponerende. Men en liten advarsel må jeg sende ut – lar du han få sette i gang å prate om dette, ja da må du sette deg rolig ned og glemme alt annet, for du slipper nemlig ikke unna…

Vi velger Volvo - Vebostad Transport. Foto.