Drivlinjespesifikasjoner for Volvo FMX

• Motorer
• I-Shift
• I-Shift-programvarepakker
• Manuelle girkasser
• Powertronic

• Bakaksler
• Bakakselutvekslinger
• Drivelinjekombinasjoner
• Kraftuttak
• Alternativt drivstoff - HVO

Klar for HVO

Volvo Norge AS godkjenner bruk av drivstoffet HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) for samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6, forutsatt at det tilfredsstiller normen EN 15940. HVO kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel.

Motorer

  D11K D13K
Antall sylindre 6 6
Slagvolum 10,8 dm³ 12,8 dm³
Slaglengde 152 mm 158 mm
Sylinderdiameter 123 mm 131 mm
Kompresjon 17.0:1 17.0:1
Økonomiturtall 950–1400 o/min 900–1400 o/min
Eksosbremseffekt (2400 o/min) 160 kW (2300 o/min) 200 kW
VEB-effekt (2400 o/min) 290 kW  
VEB tilvalg  
VEB+ effekt   (2300 o/min) 375 kW
VEB+   tilvalg
Oljefiltre 2 fullstrøms, 1 omløp 2 fullstrøms, 1 omløp
Oljeskiftvolum inkl. filter 36 l 33 l
Kjølesystem, totalvolum 36 l 38 l

Drivstofforutsetninger

Kun svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel).

  

Motormontert kraftuttak

  Effekt Forhold
EPTT650 650 Nm* 1.26:1
EPTT1000 1000 Nm* 1.26:1
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.
D11K – effekt/dreiemoment

D11K – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D11K330 (243 kW)  
Maks. effekt ved 1600–1900 o/min 330 hk
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min 1600 Nm
   
D11K370 (273 kW)  
Maks. effekt ved 1600–1900 o/min 370 hk
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min 1750 Nm
   
D11K410 (302 kW)  
Maks. effekt ved 1600–1900 o/min 410 hk
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min 1950 Nm
   
D11K450 (332 kW)  
Maks. effekt ved 1600–1900 o/min 450 hk
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min 2150 Nm
D13K – Effekt/dreiemoment

D13K – Effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D13K420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 420 hk
Maks. dreiemoment ved 860–1 400 o/min 2 100 Nm
   
D13K460 (338 kW)  
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min 460 hk
Maks. dreiemoment ved 900–1 400 o/min 2 300 Nm
   
D13K500 (368 kW)  
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 500 hk
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min 2500 Nm
   
D13K540 (397 KW)  
Maks. effekt ved 1 450–1 800 o/min 540 hk
Maks. dreiemoment ved 1 000–1 450 o/min 2600 Nm
I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

Type
Toppgir
Dreiemoment
GCW-godkjenning
AT2412F Direkte 2400 Nm 44 t
AT2612F Direkte 2600 Nm 100 tonn
ATO2612F Overdrive 2600 Nm 100 tonn

I-Shift-programvarepakker

Grunnleggende versjon (TP-BAS)
TP-BAS er standardprogramvarepakken som følger med I-Shift, og den omfatter girkassens basisfunksjoner for alle typer kjøring.

I-Shift girskifteprogramvare for distribusjon (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i distribusjonssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter.

I-Shift girskifteprogramvare for anleggskjøring (TP-CON)
TP-CON tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i anleggssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter. Denne programvaren takler også tøffere veiforhold.

I-Shift girskifteprogramvare for langtransport (TP-LONG)
TP-LONG omfatter intelligente funksjoner som reduserer drivstofforbruket. Denne programvarepakken er perfekt for langtransportvirksomheter som har fokus på drivstofføkonomi. Denne pakken inneholder I-Roll-funksjonen.

Tungtransport (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift for tungtransport med høy vogntogvekt (> 85 tonn). Sjåføren kan alltid optimalisere kjørbarheten ved å velge inn eller deaktivere tungtrekkermodus, og aktivere langtransportmodus, uavhengig av vogntogvekten. Funksjonene i programvarepakken omfatter også
fordeler for lastebiler som kjører med flere tilhengere.

I-Shift-programvarepakker

Salgsvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Forbedret justering av girvalg, inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Økt ytelse – Dårlige veier (AVO-ENH) o o o
Grunnleggende giringsprogram
Program for ytelse
Overvåking av giroljetemperatur
Program for tung start
I-Roll (•)
Smart konstantfartholder (•)
Startkontroll
Utvidet giringsprogram (vogntogvekt ≤ 85 tonn)
Tungtrekkerprogram (85 tonn < vogntogvekt ≤ 180 tonn)
Ultralavt krabbegir* (ASO-ULC) o o o
Krabbegir* (ASO-C) o o o
Revers med flere hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) gjør bruk av GPS-data o o
I-See (PVT-EXT) gjør bruk av GPS-data o o
• Standard (•) Funksjonen kan brukes når TP-LONG er aktivert. o Tilvalg – ikke tilgjengelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ARSO-MSR krever ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612F og ATO2612F

Forklaring av I-shift-funksjonene

Grunnleggende giringsprogram
Automatisk valg av riktig startforhold (1.–6. gir). Valg av startgir påvirkes av totalvekten og stigningsforholdet til veien.

Ytelsesgiring
Gir raskere og mykere girskift ved intelligent bruk av motorbremsen, clutchen og en spesiell drivlinjebrems.

Grunnleggende justering av girvalg
Gjør det mulig å justere girvalg via knappene på girspaken under motorbremsing i automatisk modus.

Overvåking av giroljetemperaturen
Viser oljetemperaturen i girkassen i informasjonsdisplayet.

Utvidet giringsprogram
Både start av lastebilen og manøvrering i trange områder blir enklere med EBS og ECS. Maksimerer bremseeffekten fra VEB/VEB+ ved automatisk valg av riktig gir, slik at motoren går på høyt turtall. Ved girskifte under motorbremsing blir driftsbremsene aktivert for å kompensere for at momentoverføringen blir avbrutt.

Startkontroll
Optimerer girvalg og EBS-funksjoner for manøvrering ved lav hastighet. Den sørger blant annet for at bakkestartassistentfunksjonen bare blir aktivert i oppoverbakke.

I-Roll
Automatisk aktivering og deaktivering av en frihjulsfunksjon for å senke drivstofforbruket. I-Roll brukes når verken motoreffekt eller motorbremsing er nødvendig, for eksempel på flate veier.

Smart konstantfartholder
Samhandler med fartsholderbremseprogrammet i kjøretøyet slik at hjelpebremsene ikke blir aktivert unødig. Frihjulsfunksjonen kan dermed benyttes i enda større grad.

I-See
En smart del av I-Shift-programvaren som kan lagre topografisk informasjon og bruke denne til å spare drivstoff og forbedre kjørekomforten. Dataene lagres i en database som er tilgjengelig for andre I-See-brukere. Ved bestilling av I-See, er I-Cruise-konstantfartholderen også inkludert. (I-Cruise kan også bestilles separat.)

Tungtrekkerprogram
Optimerer girvalg for vogntog med høy vekt, 85–180
tonn.

Andre tilvalg

Forbedrede kraftuttaksfunksjoner
Flere funksjoner som gjør det lettere å bruke kraftuttaket.

Forbedret justering av girvalg, inkludert kickdown-funksjon
Gjør det mulig å justere girvalget via knappene på girspaken ved start og kjøring i automatisk modus. Kickdown-funksjonen velger riktig gir for maksimal akselerasjon.

Bedre ytelse på dårlige veier
Flere funksjoner som justerer girskiftene og hjelper til ved start og kjøring på dårlige veier og i kupert terreng.

Powertronic

Helautomatisk power-shift-girkasse med momentomformer og oljekjøler. Skifter gir uten at effekten reduseres. Powertronic kan leveres med fabrikkmontert kraftuttak, integrert retarder og nødpumpe for styreservoen.

Powertronic

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
PT2106 Direkte 2100 44
PT2606 Direkte 2600 60

Powertronics innebygde kjøreprogrammer

økonomien

Laget for optimal drivstofføkonomi. Girskift foretas i de mest økonomiske turtallsområdene.

Ytelse

Blir brukt når det er behov for ekstra motoreffekt. Girer oppover og nedover ved høyere motorturtall.

Manuelle girkasser

14-trinns splitt- og rangegirkasse med to krabbegir og tolv synkroniserte gir forover, pluss fire reversgir. Kabelstyring gir raske og tydelige girskifter og eliminerer vibrasjoner i girspaken. Patentert synkronisering med servofunksjon gir lettgående girspak. Girkassene kan leveres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Manuelle girkasser

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
VT2009B: Direkte 2000 60
VT2214B Direkte 2200 100
VTO2214B Overdrive 2200 100
VT2514B Direkte 2500 100
VTO2514B Overdrive 2500 100
VT2814B Direkte 2800 100
VTO2814B Overdrive 2800 100

Bakaksler

Type Aksel Gir Maks. dreiemoment (Nm) Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) Godkjent totalvekt (tonn)
Enkelreduksjon          
RSS1344C/D Enkelaksel Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Enkelaksel Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Enkelaksel Hypoid 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
           
Navreduksjon          
RSH1365 Enkelaksel Spiralkjeglehjul 2400 13 65
RSH1370F Enkelaksel Koniske spiralskårne 3550 13 70
RTH2610F Tandem Koniske spiralskårne 3550 26 100
RTH3210F Tandem Koniske spiralskårne 3550 32 100
RTH3312 Tandem Koniske spiralskårne 3550 33 120
           

Bakakselutvekslinger

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1365 RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1

3.61:1

3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.64:1 2.64:1 2.57:1

3.76:1

3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 2.79:1 2.85:1 2.83:1

4.12:1

3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.10:1 3.08:1 3.09:1 4.55:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.44:1 3.40:1 3.40:1   4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1 3.67:1 3.67:1 3.78:1   5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1     4.55:1 4.55:1  
4.11:1     4.50:1     5.41:1 5.41:1  
4.63:1     5.14:1       7.21:1  
5.29:1     5.67:1          
      6.17:1          
* For RSS1344D.

Drivlinjekombinasjoner

  D11K330 D11K370 D11K410 D11K450 D13K420 D13K460 D13K500 D13K540
Manuell girkasse                
VT2009B:          
VT2214B    
VTO2214B    
VT2514B        
VTO2514B        
VT2814B              
VTO2814B              
                 
Powertronic                
PT2106        
PT2606        
                 
I-Shift                
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
                 
Bakaksler med enkelutveksling                
RSS1344C
RSS1344D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
                 
Aksler med navreduksjon                
RSH1365  
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
                 
Drivende foraksel / Fordelingsgirkasse                
FAA11/FAA21/V2501TB

Kraftuttak

MOTORMONTERT

PTER-DIN
Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.

PTER1400
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

PTER100
Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

GIRKASSEMONTERT

PTR-F
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-FL/FH
Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH
Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.

PTRD-F
Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.

PTRD-D
Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.

PTRD-D1
Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.

PTRD-D2
Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.  

Last ned

Drivlinjespesifikasjoner

Last ned alle drivlinjespesifikasjonene i PDF-format.

Last ned(PDF, 4.2 MB)
Finn nærmeste forhandler

Opplev Volvo FMX på nært hold

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.

Finn nærmeste forhandler