Chassisspesifikasjoner for Volvo FMX

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  • Svingskiver
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandem akselløft
  • Automatisk antispinnsystem
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøyder

Middels  ca. 900 mm
Høy ca. 1000 mm
X-høy  ca. 1200 mm
XX-høy  ca. 1240 mm

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

  Luft  Blad 
Middels  10 
Høy  10/20*
X-høy    10/20*
XX-høy    10/20*
* Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

FA-LOW Lav foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 9 tonn.
FA-MED Middels høy foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 10 tonn.
FA-HIGH Høy foraksel for høyt chassis, akseltrykk opp til 10 tonn.
FA-XHIGH Ekstra høy foraksel for ekstra høyt chassis, akseltrykk opptil 10/18* tonn.
FA-XXHIGH Drivende foraksel, akseltrykk opptil 9/18* tonn.
Dobbel foraksel – FA-HIGH/FA-XHIGH Leveres til kombinasjonene 8 × 2 og 8 × 4, akseltrykk opp til 18 tonn.

Bakakselfjæring

Type Akselkombinasjon Fjæringstype Aksel-/boggitrykk Reduksjon Andre aksler
Enkelaksel           
RAD-L90 4×2 Parabolske fjærer / flere bladfjærer 13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAD-GR 4×2 Luft  13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAD-G2 4×2 Luft  13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAD-L90 4×4 Parabolske fjærer / flere bladfjærer 13 t Navreduksjon   
           
Boggi           
RADT-AR 6×2 Parabolske fjærer 19/21 t Enkelreduksjon/navreduksjon Fast løpeaksel
RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelreduksjon/navreduksjon Fast/styrt/selvstyrt løpeaksel
RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelreduksjon/navreduksjon Fast/styrt pusheraksel
RADD-G2 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-BR 6×4/8×4 Parabolske fjærer 21 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-TR1 6×4/8×4 Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer 23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-TR2 6×4/8×4 Konvensjonelle bladfjærer 26/32 t Navreduksjon  
RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-BR 6×6 Parabolske fjærer 21 t Navreduksjon  
RADD-TR1 6×6 Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer 26 t Navreduksjon  
RADD-TR2 6×6 Konvensjonelle bladfjærer 26/32 t Navreduksjon  
RAPDT-GR 8×2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelreduksjon/navreduksjon Tre aksler / pusheraksel og styrt eller fast løpeaksel
RADDT-GR 8×4 Luft 27/33/36 t Enkelreduksjon/navreduksjon Tre aksler / styrt løpeaksel
RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelreduksjon/navreduksjon Tre aksler / styrt pusheraksel
RADDT-G2 8×4 Luft 27/33/36 t Enkelreduksjon/navreduksjon Tre aksler / styrt løpeaksel
RADD-BR 8×6 Parabolske fjærer 21 t Navreduksjon  
RADD-TR1 8×6 Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer 26 t Navreduksjon  
RADD-TR2 8×6 Konvensjonelle bladfjærer 26/32 t Navreduksjon  

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom. 

Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn. 

AdBlue-tanker
Plast. Volum fra 32 til 90 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen. 

Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smøring og indikator for tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg for enkelte varianter.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.

Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, unntatt de med en foraksel med drift (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).

Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til.

Tandem akselløft er tilgjengelig for kombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.

Automatisk antispinnsystem (ATC)
Aktiverer automatisk forakselen med drift ved behov, og deaktiverer den når terrenget tillater det, slik at du sparer drivstoff og får bedre manøvreringsevne. ATC fås som standard på alle Volvo FMX-kombinasjoner med en foraksel med drift (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).

Løpeaksler
Leveres i flere oppsett: Fast med singel- eller dobbelthjul, aktivt eller passivt styrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn. 

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 7,5 eller 9 tonn.

EBS MEDIUM

I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:

EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.

Analyse av bremsebeleggslitasje
Bremsebeleggvarsling – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser). 

Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren trykker på gasspedalen og det er lagt inn et gir (kun I-Shift-girkassen).

ANDRE TILVALG

I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:

Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESP oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.

Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset fire ganger i sekundet. 

Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maks. effekt på 440 kW.

Last ned

Chassisspesifikasjon

Last ned alle chassisspesifikasjonene i PDF-format.

Last ned(PDF, 3.2 MB)
Finn nærmeste forhandler

Liker du det? Kjør den

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

Finn nærmeste forhandler