Volvo dieselmotorer med ekstremt bredt momentområde

Sjekk kurvene våre

Glimrende dreiemoment selv ved lave turtall. Et ekstremt bredt område for maksimalt dreiemoment. En kombinasjon av maksimalt dreiemoment og maksimal effekt. Sammenlign momentkurvene og se forskjellen selv. Stig inn i førerhuset og du vil føle det: Utrolig akselerasjon, unik trekkraft og drivstoffeffektivitet – høy komfort ved høye hastigheter.

De drivstoffeffektive Volvo dieselmotorene

Innebygd drivstoffeffektivitet og miljøvennlighet

Forbedret kompresjonsrate for motorene med 420 hk og 460 hk. Ny, optimal turbo for motorene med 500 hk og 540 hk. Common rail-drivstoffinnsprøyting for alle motorer, og finjustert programvare som gir best mulig motorstyring: i tillegg til mindre intern friksjon. Alt dette for å optimalisere drivstoffeffektiviteten og sikre bedre dreiemoment og respons i motoren ved lave turtall. Alt dette utgjør en forskjell for bunnlinjen din. Og miljøet.

Den patenterte motorbremsen VEB+ fra Volvo

Volvo motorbrems: VEB og VEB+ opptil 375 kW bremseeffekt

Vår patenterte motorbrems VEB+ har et unikt kamakseldesign som absorberer opptil 375 kW (510 hk) med D13-motoren. Med D11 absorberer Volvo motorbrems (VEB) opptil 290 kW Kombinert med vårt I-Shift-overføringssystem og en smart konstantfartholder, blir bratte og vanskelige kjøringer i nedoverbakker mye tryggere og mer drivstoffeffektiv.

Renere, mer miljøvennlige motorer

Vi har gjort et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning med Euro 6-motorene våre. Du kan selv føle forbedringene innen dreiemoment og drivstoffeffektivitet. Vi har også halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 % sammenlignet med Euro 5.

Vår Euro 6-løsning: en oversikt

Slik fungerer Euro 6-løsningen vår

1. Motor
Nye motorkomponenter gir bedre gassflyt og sørger for at eksosen har optimal temperatur når den kommer til etterbehandlingssystemet.

2. Syvende injektor
(ikke alltid tilgjengelig i D11K- og D13K420-motorene)
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av oksideringskatalysatoren for diesel (DOC) og sørger for at dieselpartikkelfilteret (DPF) og SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som de skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
DOC produserer tilstrekkelig NO2 slik at DPF kan forbrenne partiklene effektivt. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler opp og lagrer partikler helt til de brennes av under regenereringen. Regenereringen utføres automatisk – du trenger ikke gjøre noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksid (NO2) når katalysatoren, omdannes den effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste trinnet før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Volvo FMX med åtte ulike motorytelser

Velg hestekraft

Velg mellom åtte ulike motoreffekter. Det finnes fire 11-liters- (D11) og fire 13-litersalternativer (D13).

Finn nærmeste forhandler

Opplev kraften

Besøk din lokale Volvo Trucks-forhandler og opplev styrken og effektiviteten til motorene våre.

Finn nærmeste forhandler