Systemet er utrolig raskt. Det tar mindre enn et halvt sekund å aktivere gripeclutchen. Det gir maksimal trekkraft og mobilitet til enhver tid.

Jonas Odermalm

sjef for anleggssegmentet, Volvo Trucks

Live Test-film av det automatiske antispinnsystemet (ATC)

4 år gamle Sophie i

Vår tøffeste prøvekjøring noensinne

ATC kobles inn automatisk

Slik virker det

Når det er glatt, kobler Automatic Traction Control til og fra forhjulsdrift automatisk, akkurat når du trenger det. Sensorene på bakhjulene registrerer når du begynner å miste grepet, og allhjulsdriften blir umiddelbart koblet inn. Deretter vil en klokobling overføre kraften til forakselen med drift, og lastebilen kan fortsette uten lavere dreiemoment eller hastighet. Forakselen med drift forblir innkoblet helt til sjåføren slipper gasspedalen.

ATC trenger ikke betjenes av sjåføren – teknologien fungerer av seg selv. Det finnes imidlertid en bryter som gjør det mulig å koble inn forakselen manuelt eller, når kjøreforholdene blir svært vanskelige, koble inn alle differensialsperrene.

Dette godt utprøvde systemet har vært i bruk på kjøretøy fra Volvo Maskin AS i årevis. Vi er den første produsenten som introduserer dette revolusjonerende systemet i en anleggsbil.

ATC er bare i bruk ved behov, og gir redusert drivstofforbruk og slitasje

Spar dyrebart drivstoff

Våre undersøkelser viser at de fleste bare trenger allhjulsdrift 5 % av tiden. Dette betyr at en foraksel med drift er bortkastet drivstoff 95 % av tiden. Automatic Traction Control hjelper deg å nå maksimal drivstoffeffektivitet. Når du ikke trenger ekstra grep, kobler systemet automatisk forakselen fra, noe som reduserer drivstofforbruket med opptil 2 % (basert på en kjøresyklus innen regionaltransport). Ved automatisk å koble fra forakselen reduseres også slitasjen.

ATC gir deg alt grepet du trenger, når du trenger det

Kompromissløs

En foraksel med drift får deg ut av vanskelighetene. Men når den er aktivert, går den ut over manøvreringsevnen. I motsetning til systemer med permanent allhjulsdrift gir ATC deg det beste fra to verdener. Når forakselen med drift er aktivert, får du alt du trenger av trekkraft. Og når den er deaktivert (som den er mesteparten av tiden), forbedrer du manøvreringsevnen til lastebilen din.

Chassiset på Volvo FMX er utformet for å beskytte alle vitale deler.

Alt er beskyttet

Chassiset på Volvo FMX er utformet for å beskytte alle vitale deler. Parallellstagene og koblingsstagene er plassert på linje med akselen inne i akselhuset. Bremsekammer og drivstofftanker er også godt beskyttet.

Forakselen med drift har samme plassering som den uten – og dette gir deg bedre angrepsvinkel når du kjører opp bratte bakker (28° med foraksel med drift og dekkdimensjonen 13R22.5). Forakselen med drift er også tilgjengelig med luftfjæring bak, noe som gir en bakkeklaring på 300 millimeter.

Les mer om luftfjæring bak
Tilgjengelige konfigurasjoner for FMX automatisk antispinnsystem

Tilgjengelige kombinasjoner

  • 4 × 4 jevnlastbil
  • 4 × 4 trekkvogn
  • 6 × 6 jevnlastbil
  • 6 × 6 trekkvogn
  • 8 × 6 jevnlastbil
  • 10×6 jevnlastbil

Finn nærmeste forhandler

Du har kontrollen

Har du lyst å teste Automatic Traction Control selv? Kontakt Volvo Trucks-forhandleren.

Finn nærmeste forhandler