Chassisspesifikasjoner for Volvo FM

 

 

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Koblingshøyder for svingskive
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  •  

     

     

     

  • Svingskiver
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandem akselløft
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser 
  •  

     

    Chassishøyder

    X-lav (trekkvogn) ca. 810 mm
    Lav ca. 850 mm
    Middels ca. 900 mm
    Høy ca. 1000 mm

    Maksimalt forakseltrykk (tonn)

      Luft Blad
    X-lav 8
    Lav 8
    Middels 9 9
    Høy 9 10/20*
    * Med doble foraksler (FAA20).

    Bakakselfjæring

    Type Aksler Fjæring Aksel-/boggitrykk Reduksjon Løpe- og pusheraksel
    Enkelaksel
    RAD-L90 4×2 Parabolske fjærer / flere bladfjærer 13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
    RAD-GR 4×2 Luft 11,5/13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
    Boggi
    RADT-AR 6×2 Parabolske fjærer 19/21 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (fast)
    RADT-GR 6×2/8×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)
    RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (fast/styrt)
    RADD-BR 6×4/8×4 Parabolske fjærer 21 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
    RADD-TR1 6×4/8×4 Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer 23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
    RADD-TR2 6×4/8×4 Konvensjonelle bladfjærer 26/32 t Navreduksjon  
    RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
    RADDT-GR 8×4/10x4 Luft 27/33/36 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (styrt)
    RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (styrt)
    RAPDT-GR 8x2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (styrt) og løpeaksel (fast/styrt)

    Koblingshøyder for svingskive

    Drev Chassis Fjæring Rammehøyde 5 W høyde* Dekk Min. koblingshøyde** Nominell drevhøyde**
    4×2 X-lav RAD-GR 266 140 295/55 867 912
      X-lav RAD-GR 266 140 295/60 887 932
      Lav RAD-GR 266 140 315/60 955 1015
      Middels RAD-GR 266 140 315/70 1014 1075
      Middels RAD-GR 300 140 315/70 1031 1092
      Høy RAD-GR 266 140 315/80 1056 1147
      Høy RAD-GR 300 140 315/80 1090 1164
    6×2 Lav RADT-GR 266 160 315/60 975 1035
      Middels RADT-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Middels RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Høy RADT-GR 300 150* 315/80 1160 1234
      Middels RAPD-GR 266 160 315/70 1034 1095
      Middels RADT-GR 300 160 315/70 1051 1112
      Høy RAPD-GR 266 160 315/80 1076 1167
      Høy RAPD-GR 300 160 315/80 1110 1184
    6×4 Høy RADD-GR 300 150* 315/80 1173 1234
    8 x 4 Høy RAPDD-GR 300 160 315/80 1137 1207
    * +60 mm monteringshøyde.
    ** Omtrentlige høyder.

    Trekkbjelker
    Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

    Drivstofftanker
    Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. 'Maksimal drivstoffkapasitet er 1 480 liter for en 4x2-trekkvogn.

    AdBlue-tanker
    Plast. Volum fra 32 til 90 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen.

    Svingskiver
    Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smøring og indikator for tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg for enkelte varianter.

    Volvo Dynamic Steering
    Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover.

    Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler.

    Tandem akselløft
    Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til. 

    Tandem akselløft er tilgjengelig for kombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.

    Løpeaksler
    Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.

    Pusheraksler
    Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 7,5 eller 9 tonn.

    Bremser

    Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som den også gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

    EBS MEDIUM

    I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner.

    EBS statuskontroll

    EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.

    Bakkestartassistent

    Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive lastebilen fremover.

    Analyse av bremsebeleggslitasje

    Advarsel om bremsebelegg – regner ut hvor mye lenger du kan kjøre med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)

    Automatisk deaktivering av parkeringsbrems

    Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).

    ANDRE TILVALG

    I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:

    Vogntogbrems

    Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

    Elektronisk stabilitetsprogram (ESP)

    Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESP oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.

    Nødbremselys

    Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

    Hydraulisk retarder

    Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.

    Last ned

    Chassisspesifikasjoner

    Last ned alle chassisspesifikasjonene i PDF-format.

    Last ned(PDF, 2.7 MB)
    Finn nærmeste forhandler

    Liker du det? Kjør den

    Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

    Finn nærmeste forhandler