Volvo dieselmotorer med utmerkede momentkurver selv ved lave turtall

Sjekk kurvene våre

Glimrende dreiemoment selv ved lave turtall. Et ekstremt bredt område for maksimalt dreiemoment. En kombinasjon av maksimalt dreiemoment og maksimal effekt. Sammenlign momentkurvene og se forskjellen selv. Sett deg til rette i førerhuset og opplev det – utrolig akselerasjon, førsteklasses trekkraft og drivstoffeffektivitet, og høy komfort ved høye hastigheter.

Lavere utslipp, fremdeles drivstoffeffektiv

Innebygd drivstoffeffektivitet og miljøvennlighet

Forbedret kompresjonsrate for motorene med 420 hk og 460 hk. Ny, optimal turbo for motoren med 500 hk. Common rail-drivstoffinnsprøyting for alle motorer, og finjustert programvare som gir best mulig motorstyring: i tillegg til mindre intern friksjon. Alt dette for å optimalisere drivstoffeffektiviteten og sikre bedre dreiemoment og respons i motoren ved lave turtall. Alt dette utgjør en forskjell for bunnlinjen din. Og miljøet.

Motorbremsen VEB+ med det unike kamakseldesignet

Volvo motorbrems: VEB og VEB+
Opptil 510 hk bremseeffekt

Vår patenterte motorbrems VEB+ har et unikt kamakseldesign som absorberer opptil 375 kW (510 hk) med D13-motoren. På D11 absorberer Volvo-motorbremsen (VEB) opptil 290 kW. Sammen med vårt I-Shift-overføringssystem og den intelligente konstantfartholderen, kan du holde en høy gjennomsnittsfart uten at det går ut over sikkerheten eller drivstofføkonomien.

Renere, mer miljøvennlige motorer

Vi har gjort et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning med Euro 6-motorene våre. Du kan selv føle forbedringene innen dreiemoment og drivstoffeffektivitet. Vi har også halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 % sammenlignet med Euro 5.

Vår Euro 6-løsning: en oversikt

Slik fungerer
Euro 6-løsningen vår

1. Motor
Nye motorkomponenter gir bedre gassflyt og sørger for at eksosen har optimal temperatur når den kommer til etterbehandlingssystemet.

2. Syvende injektor
(ikke alltid tilgjengelig i D11K- og D13K420-motorene)
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av oksideringskatalysatoren for diesel (DOC) og sørger for at dieselpartikkelfilteret (DPF) og SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som de skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
Oksideringskatalysatoren for diesel produserer NO2 som er nødvendig for at dieselpartikkelfilteret skal kunne forbrenne partiklene. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler opp og lagrer partikler helt til de brennes av under regenereringen. Regenereringen utføres automatisk – du behøver ikke foreta deg noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksid (NO2) når katalysatoren, omdannes den effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste trinnet før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Volvo FM - velg mellom syv ulike motoreffekter. Foto.

Velg hestekraft

Velg mellom syv ulike motoreffekter. Det finnes fire 11-liters- (D11) og tre 13-litersalternativer (D13).

Finn nærmeste forhandler

Opplev kraften

Besøk din lokale Volvo Trucks-forhandler og opplev styrken og effektiviteten til motorene våre.

Finn nærmeste forhandler