Volvo FL med fire- eller sekssylindret motor

Møt din nye motor

Med sitt brede effektområde og imponerende respons er Volvos D8K-motor ideell til distribusjon i bykjernen. D5K er mindre og lettere, og bygget for vogntogvekter på mellom 10 og 16 tonn. Og en av de kraftigste 4-sylindrede motorene som finnes på markedet.

En bred og flat momentkurve er typisk for Volvo FL-motoren

Din garanti for en behagelig tur

Rask akselerasjon. Gode kjøreegenskaper i lav hastighet. Førsteklasses effekt. D5K- og D8K-motorene produserer et bredere og flatere dreiemoment samt bedre respons på lave turtall. Maksimalt dreiemoment er 800 til 900 Nm for D5K, og 950 til 1050 Nm for D8K, noe som reduserer behovet for girskifter betydelig.

Velg hestekraft

Uansett hvilken motor du velger til din Volvo FL, har du all kraften du trenger: 210 eller 240 hk fra D5K, 250 eller 280 hk fra D8K. Kombinert med Volvo FLs fremragende manøvreringsevne og lynrask respons vil de kraftige motorene få deg dit du skal, raskt og effektivt.

Motorutvalg for Volvo FL

  Hk kW Dreiemoment
D5K210 210 154 800 Nm
D5K240 240 177 900 Nm
D8K250 250 184 950 Nm
D8K280 280 206 1050 Nm
Femlitersmotor for biodiesel som tilvalg

Klar for biodiesel

Alle effektnivåene for D5K- og D8K-motorer er godkjent for syntetisk diesel (HVO). Det finnes en utgave av D5K 240-motoren som kan kjøres på ren biodiesel (B100), og som er godkjent i henhold til Euro 6. Et perfekt alternativ hvis du ønsker å være miljøvennlig og samtidig dra nytte av miljøinsentivene på markedet.

Kraftuttak for lasthåndteringsutstyret

Kraftuttak

Effekt for lasthåndteringsutstyret. Kraftuttak overfører kraft fra motoren til eget tilleggsutstyr – for eksempel en kran eller en sementblander. Volvo FL har et stort utvalg av kraftuttak som kan skreddersys etter behov.

Se spesifikasjoner for kraftuttak
Euro 6 kan måle seg med Euro 5 når det gjelder kraft og drivstofforbruk.

Samme kraft, lavere utslipp

Våre Euro 6-motorer innebærer et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning. Kraften og drivstoffeffektiviteten er på linje med Euro 5-modellene, men vi har halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 %.

Euro 6-løsningen fra Volvo

Vår Euro 6-løsning

1. Motor
Nye motorkomponenter gir bedre gassflyt og sørger for at eksosen har optimal temperatur når den kommer til etterbehandlingssystemet.

2. Syvende injektor
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av oksideringskatalysatoren for diesel (DOC) og sørger for at dieselpartikkelfilteret (DPF) og SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som de skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
Oksideringskatalysatoren for diesel produserer NO2 som er nødvendig for at dieselpartikkelfilteret skal kunne forbrenne partiklene. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler opp og lagrer partikler helt til de brennes av under regenereringen. Regenereringen utføres automatisk – du trenger ikke gjøre noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksid (NO2) når katalysatoren, omdannes den effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste trinnet før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Partikkelfilteret

Kontrollert regenerering

Våre D5K- og D8K-motorer er utstyrt med et dieselpartikkelfilter (DFP). Det fanger opp og behandler de mikroskopiske sotpartiklene i eksosen under regenereringsprosessen, og reduserer dem til finkornet aske. Prosessen skjer automatisk, men når det er behov for manuell regenerering, for eksempel i egne miljøsoner, får du varsel i god tid på forhånd.

Finn nærmeste forhandler

Kjenn kraften

Besøk din lokale Volvo Trucks-forhandler for å prøve ut våre D5K- og D8K-motorer og få svar på alle spørsmål du måtte ha.

Finn nærmeste forhandler