Drivlinjespesifikasjoner for Volvo FH

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-programvarepakker
  • I-Shift Dual Clutch
  • Bakaksler
  • Bakakselutvekslinger
  • Drivlinjekombinasjoner
  • Kraftuttak

Motorer

  D13K  G13C 
Utslippsstandard  Euro 6  Euro 6
Antall sylindre  6
Slagvolum  12,8 dm³  12,8 dm³
Slaglengde  158 mm  158 mm
Sylinderdiameter  131 mm  131 mm
Kompresjon  18:1 (420, 460 hk), 17:1 (500, 540 hk) 17:1
Økonomiturtall  900–1400 o/min  1000–1400 o/min
Eksosbremseffekt 200 kW (2 300 o/min) -
VEB+ effekt  375 kW (2 300 o/min) 375 kW (2 300 o/min)
VEB+  tilvalg tilvalg 
Oljefiltre  2 fullstrøms, 1 bypass   2 fullstrøms, 1 bypass 
Oljeskiftvolum inkl. filter  33 l  33 l 
Kjølesystem, totalvolum  38 l  39,5 l 

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel)
Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

 

Oljeskiftintervall

Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4. 

Motormontert kraftuttak

  Effekt  Forhold 
EPTT350  350 Nm*  1.26:1
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1000 Nm*  1.26:1

*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.

D13K – Effekt/dreiemoment

D13K – Effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13K420 (309 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  420 hk 
Maks. dreiemoment ved 860–1 400 o/min  2 100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  460 hk 
Maks. dreiemoment ved 900–1 400 o/min  2 300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  500 hk 
Maks. dreiemoment ved 1 000–1 400 o/min  2 500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Maks. effekt ved 1 450–1 800 o/min  540 hk 
Maks. dreiemoment ved 1 000–1 450 o/min  2600 Nm 
G13C – EFFEKT/DREIEMOMENT

G13C – EFFEKT/DREIEMOMENT

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

G13C420 (309 kW)  
Maks. effekt ved 1400–1800 o/min 420 hk
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min 2100 Nm
G13C460 (338 kW)  
Maks. effekt ved 1700–1800 o/min 460 hk
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min 2300 Nm
   
I-shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girskiftsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
AT2412F
Direkte  2400 44
AT2612F
Direkte  2600 100
ATO2612F
Overdrive  2600 100

Spesifikasjoner for I-Shift med dobbelclutch

Type  Toppgir  Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
SPO2812 Overdrive 2800 80

I-Shift-programvarepakker

Grunnleggende versjon (TP-BAS)
TP-BAS er standardprogramvarepakken som følger med I-Shift, og den omfatter girkassens basisfunksjoner for alle typer kjøring.

I-Shift girskifteprogramvare for distribusjon (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i distribusjonssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter.

I-Shift girskifteprogramvare for anleggskjøring (TP-CON)
TP-CON tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i anleggssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter. Denne programvaren takler også tøffere veiforhold.

I-Shift girskifteprogramvare for langtransport (TP-LONG)
TP-LONG omfatter intelligente funksjoner som reduserer drivstofforbruket. Denne programvarepakken er perfekt for langtransportvirksomheter som har fokus på drivstofføkonomi. Denne pakken inneholder I-Roll-funksjonen.

Tungtransport (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift for tungtransport med høy vogntogvekt (> 85 tonn). Sjåføren kan alltid optimalisere kjørbarheten ved å velge inn eller deaktivere tungtrekkermodus, og aktivere langtransportmodus, uavhengig av vogntogvekten. Funksjonene i programvarepakken omfatter også fordeler for lastebiler som kjører med flere tilhengere.

I-Shift-programvarepakker

Salgsvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Forbedret justering av girvalg, inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Økt ytelse – Dårlige veier (AVO-ENH) o o o
Grunnleggende giringsprogram
Program for ytelse
Overvåking av giroljetemperatur
Program for tung start
I-Roll (•)
Smart konstantfartholder (•)
Startkontroll
Utvidet giringsprogram (vogntogvekt ≤ 85 tonn)
Tungtrekkerprogram (85 tonn < vogntogvekt ≤ 180 tonn)
Ultralavt krabbegir* (ASO-ULC) o o o
Krabbegir* (ASO-C) o o o
Revers med flere hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I-See, gjør bruk av GPS-data o o

• = Standard | (•) = Funksjonen kan brukes når TP-LONG er aktivert | o = Tilvalg | – = ikke tilgjengelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F. ARSO-MSR krever ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F.

Bakaksler

Type  Aksel Gir Maks. dreiemoment (Nm) Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) Godkjent totalvekt (tonn)
Enkelreduksjon          
RSS1144A Enkelaksel Hypoid 2800 11.5/11.7 44
RSS1344C/D Enkelaksel Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Enkelaksel Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Enkelaksel Hypoid 3550 13 70
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 80
Navreduksjon          
RSH1370F Enkelaksel Koniske spiralskårne 3550 13 70
RTH2610F Tandem Koniske spiralskårne 3550 26 100
RTH3210F Tandem Koniske spiralskårne 3550 32 100
RTH3312 Tandem Koniske spiralskårne 3550 33 120

Bakakselutvekslinger

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RSS1144 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.31:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.47:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.64:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 2.85:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.08:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1   3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 6.18:1
3.70:1   4.11:1   4.13:1   4.55:1 4.55:1 7.21:1
        4.50:1   5.41:1 5.41:1  
        5.14:1   6.18:1 6.18:1  
        5.67:1     7.21:1  
        6.17:1        

* For RSS1344D.

Drivlinjekombinasjoner

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 G13C420 G13C460
I-Shift            
AT2412F    
AT2612F
ATO2612F
AT2812F            
ATO3112F            
ATO3512F            
             
I-Shift Dual Clutch             
SP02812     ●  ●  ●    
Bakaksler med enkelutveksling            
RSS1144A
RSS1344C/D
RSS1356
RSS1360
RTS2370A
RSS1144
Aksler med navreduksjon            
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F    
RTH3312    

Kraftuttak

Et stort utvalg av clutchuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av en hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

Finn nærmeste forhandler

Opplev Volvo FH på nært hold

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.

Finn nærmeste forhandler