Slik hjalp I-Shift Dual Clutch det italienske transportfirmaet Sartori å spare drivstoff langs krevende fjellruter

I de kuperte regionene nord i Italia trenger det familieeide transportselskapet Sartori Trasporti biler som kombinerer høy ytelse og lavt drivstofforbruk. Med Volvo FH med I-Shift Dual Clutch har de muligens funnet den perfekte løsningen.

Grunnleggeren av Sartori Trasporti, Giorgio (til venstre), med datteren Cristiana, sønnen Enrico (til høyre) og Cristianas mann Federico.

Da Giorgio Sartori, patriarken i Sartori-selskapet, startet virksomheten med en trehjulet varebil for femti år siden, var det på grunn av en ektefølt lidenskap for lastebiler. Han fikk snart kontakt med selskaper som trengte hjelp til frakt av motordeler og lær, og siden har han utviklet et sterkt samarbeid med de mest prestisjetunge italienske og internasjonale luksusmerkene innenfor skinn- og lærvarer.

Sartori Trasporti opererer i Italia og kjører i hovedsak mellom provinsen Vicenza, der de har hovedkontoret, og Toscana, der de leverer varer til kundene sine.

Sartori Trasporti opererer i Italia og kjører i hovedsak mellom provinsen Vicenza, der de har hovedkontoret, og Toscana, der de leverer varer til kundene sine.

I dag driver Giorgio selskapet sammen med sønnen Enrico, som er ansvarlig for bilparken, vedlikeholdet og transportlogistikken, og datteren Cristiana, som tar seg av planlegging og administrasjon. Mannen til Cristiana, Federico, er også involvert i driften av selskapet, og familiemedlemmene tilbringer mye tid ved hovedkontoret i Arzignano.

– Jeg tror at det er en stor fordel at vi en familiebedrift, spesielt når man er så sammensveiset som vi er. Det hender jo at det er noen «humper i veien», men stort sett går det fremover uten for mange problemer, sier Giorgio Sartori.

Siden begynnelsen har Sartori Trasporti fokusert på kvalitet, presisjon og punktlighet, og de begynte tidlig å bruke Volvo-lastebiler til leveransene. I dag består bilparken av 29 lastebiler, hvorav 16 er Volvoer.

Siden vi kjører mange ruter i fjellene, trenger vi biler som både yter maksimalt og har lavt drivstofforbruk.

Om morgenen og tidlig på kvelden er det full aktivitet ved Sartori-anlegget, når alle lastebilene lastes og losses.

Om morgenen og tidlig på kvelden er det full aktivitet ved Sartori-anlegget, når alle lastebilene lastes og losses.

Hver dag, fra klokken 6 til 8 om morgenen og på slutten av dagen, stiller lastebilene seg i kø ved portene til Sartori Trasporti for lasthåndtering. En imponerende virvel av gaffeltrucker danser rundt som små kolibrier fra lageret til semitrailerne som står og venter. Det er sønnen Enrico som overvåker den viktige laste- og losseprosessen sammen med svogeren Federico.

– Vi laster bilene ved daggry, siden de må dra tidlig for å rekke frem så raskt som mulig. Det er nødvendig for å oppfylle kravene som stilles i kundelagrene. Vi har også sjåfører som bare kjører om natten: De drar om kvelden og kommer frem til bestemmelsesstedet om morgenen, sier han.

Akkurat som faren er Enrico en lastebilentusiast og svært teknologisk interessert. Han følger med på alle nyvinningene fra Volvo Trucks med stor interesse, og han er veldig fornøyd med de siste innkjøpene – to Volvo FH-lastebiler med I-Shift Dual Clutch som har vist seg å passe perfekt til rutene de kjører i Toscana. 

Sartori Trasporti har merket at de oppnår betraktelige drivstoffbesparelser når de bruker I-Shift Dual Clutch under kjøring i kuperte områder. Dual Clutch-girkassen er i sitt ess her, siden de raske girskiftene gjør at motoren ikke mister kraft og turtall.

Sartori Trasporti har merket at de oppnår betraktelige drivstoffbesparelser når de bruker I-Shift Dual Clutch under kjøring i kuperte områder. Dual Clutch-girkassen er i sitt ess her, siden de raske girskiftene gjør at motoren ikke mister kraft og turtall.

 

"I mine øyne utgjør ytelsen 50 % av kjøretøyets inntjeningskapasitet. En annen viktig faktor er drivstoffbruket, som må være konsekvent og forutsigbart. Siden vi kjører mange ruter i fjellene, trenger vi biler som både yter maksimalt og har lavt drivstofforbruk. Takket være den nye Dual Clutch-girkassen regner vi med å spare 3 % på drivstoffkostnadene sammenlignet med den forrige utgaven!

I rene tall innebærer dette at lastebilene med Dual Clutch, som tilbakelegger 150 000 kilometer, gjør at Sartori Trasporti kan regne med å ha spart 2500 euro på diesel når året er omme. De har også andre fordeler for virksomheten. 

Sartori Transportis lastebiler kjører 150 000 km hvert år. Med I-Shift Dual Clutch anslår de at hver lastebil sparer cirka 22 000 kr i drivstoff hvert år.

Sartori Transportis lastebiler kjører 150 000 km hvert år. Med I-Shift Dual Clutch anslår de at hver lastebil sparer cirka 22 000 kr i drivstoff hvert år.

 

– Etter kun seks måneder regner vi med tilleggsbesparelser for hele drivlinjen, med en liten økning i gjennomsnittshastighet og lavere dekkslitasje, takket være det stabile dreiemomentet. For øyeblikket tester vi ut dekk som vi også kan tilbakelegge 400 000 km med, sier Enrico.

For tiden blomstrer virksomheten til Sartori-familien, men reisen har ikke alltid vært like enkel, spesielt ikke under finanskrisen som rammet Italia for noen år siden. Heldigvis hadde familien sine egne lagre og trengte ikke å betale leie, og sammen med kundene klarte de å arbeide seg gjennom den tøffe perioden.

Far Giorgio på byggeplassen for det nye Sartori-hovedkontoret.

Far Giorgio på byggeplassen for det nye Sartori-hovedkontoret.

– Siden de økonomiske vanskelighetene våre hadde sammenheng med deres, arbeidet vi i fellesskap. Med flere av kundene har vi også et langvarig bånd, siden de begynte sammen med faren min. Dermed kom vi inn i en god sirkel, siden vi har en grunnidé om at vi hjelper hverandre, forklarer Cristiana Sartori.

I dag virker det som om finanskrisen er på trygg avstand, og for familiebedriften ligger alt til rette for ytterligere vekst. Sartori-familien investerer allerede i fremtiden ved å bygge et nytt hovedkontor rett utenfor Arzignano. Sartori Trasporti skal snart slås sammen med Velo Trans SRL, et firma der de har 51 prosent eierskap, og det nye selskapet trenger mer plass.

– Ved å slå sammen de to selskapene våre til én bedrift, fordelt på 10 000 kvadratmeter, blir arbeidet enklere, vi får utnyttet plassen og ressursene optimalt, og vi kommer nok en gang til å forbedre tjenestene vi tilbyr. Vi planlegger å flytte til våren, sier Giorgio Sartori med et fornøyd smil.

SARTORI TRASPORTI SRL

Grunnlagt: 1966.
Eierskap: Giorgio Sartori. Sartori-familien eier også 51 prosent av transportselskapet Velo Trans SRL.
Hovedkontor: Arzignano i Vicenza.
Antall ansatte: 36 (inkludert sjåfører).
Oppdrag: Transport av varer for tredjeparter, spesielt skinn og lær av alle typer, kjemiske produkter, tekstiler og maskineri. Selskapet har vært UNI EN ISO 9001:2008-sertifisert siden 1996.
Antall Volvo-lastebiler: 16.
Funksjoner: Alle de nyeste generasjonene av Volvo-trekkvogner er utstyrt med I-Shift Dual Clutch, førerhus med doble køyer og avanserte spesifikasjoner (Volvo Dynamic Steering, kjørefeltassistent og kollisjonsvarsel med nødbremsing).
Drivstofforbruk: 35 liter per 100 km på turer til Toscana, 28 liter per 100 km på turer til Campania.
Marked: Sartori Trasporti opererer i Italia og kjører i hovedsak mellom provinsen Vicenza, der de har hovedkontoret, og Toscana, der de leverer varer til kundene sine. Siden selskapet også frakter kjemikalier til behandling av lær og skinn ved ulike fabrikker, kjører de nesten aldri med tomme tilhengere.