For å overleve er selskapet avhengig av lavt drivstofforbruk, god sjåføropplæring og lastebiler med høy ytelse

Gjennom sjåføropplæring, spesielle insentiver og investering i de nyeste lastebilene og den siste teknologien, har det polske fraktselskapet Jastim redusert drivstofforbruket til et nivå som tidligere ble ansett som uoppnåelig.

Ved hjelp av en kombinasjon av nye Volvo FH-lastebiler med Euro 6 C-motorer og de siste nyvinningene innen aerodynamikk, har Jastim klart å redusere drivstofforbruket sitt med flere tusen liter.

Ved hjelp av en kombinasjon av nye Volvo FH-lastebiler med Euro 6 C-motorer og de siste nyvinningene innen aerodynamikk, har Jastim klart å redusere drivstofforbruket sitt med flere tusen liter.

Tung trafikk er ikke akkurat ideelt med tanke på drivstofforbruk, men erfarne og godt opplærte sjåfører vet likevel om måter de kan spare drivstoff på.

Tung trafikk er ikke akkurat ideelt med tanke på drivstofforbruk, men erfarne og godt opplærte sjåfører vet likevel om måter de kan spare drivstoff på.

I utkanten av Warszawa i Polen kjører lastebilsjåfør Robert Sek sakte gjennom trafikken i sin Volvo FH. Han legger sin stolthet i sin drivstoffeffektive kjørestil, noe som gjør situasjonen frustrerende. "Dette er ingen drømmesituasjon akkurat", sier han idet han gir gass etter nok et stopp ved et trafikklys. "Men selv her kan man spare mye drivstoff ved å kjøre jevnt, forutse trafikken og holde korrekt avstand til kjøretøyene foran." 

Robert Sek har kjørt lastebil i mer enn 20 år, og er en av Jastims mest drivstoffeffektive sjåfører, med et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 2,4 liter per mil. Han blir regelmessig belønnet for innsatsen sin via et insentivprogram for drivstoffbesparelser som Jastim introduserte for noen år siden. Alle sjåfører som klarer å holde drivstofforbruket under 28 liter per 10 mil, får 300 zloty (cirka 600 kroner). I tillegg får de 100 zloty til for hver ekstra liter de sparer.

Robert Sek har vært lastebilsjåfør i mer enn 20 år, og er en av Jastims mest drivstoffeffektive sjåfører.

Robert Sek har vært lastebilsjåfør i mer enn 20 år, og er en av Jastims mest drivstoffeffektive sjåfører.

Dette programmet er bare et av en rekke initiativer som Jastim har introdusert for å redusere drivstofforbruket i flåten. I tillegg har de investert i nye lastebiler og ny teknologi. Jastims nyeste kjøretøyer er utstyrt med Volvo Trucks' nye Euro 6 C-motor og de siste nyvinningene innen aerodynamikk, som er optimalisert for lastebiler som kjører i jevn fart på mellom 60 og 90 km/t. I kombinasjon med Euro 6 C-motoren kan de nye aerodynamiske forbedringene bidra til ytterligere 3 % drivstoffsparing for langtransport og regionaltransport.

I dag opplever vi et drivstofforbruk som var utenkelig for bare 3–4 år siden. Det har blitt helt dagligdags.

"Vi er interesserte i alt innen teknologisk utvikling", sier eieren av Jastim, Jacek Słowiński. "Basert på mengden drivstoff vi bruker hver måned, tilsvarer en ekstra besparelse på opptil 3 %, tusenvis av liter for oss."

Drivstoff utgjør en betydelig andel av fraktselskapers kostnader – ofte opptil en tredjedel, men for Jastim sto selve fremtiden til selskapet på spill. "Vi hadde rett og slett ikke noe valg", legger Jacek Słowiński til. "I dag har vi ikke råd til å ligge på samme drivstofforbruk som for tre år siden, da det lå på 31–32 liter. Vi hadde gått konkurs."

Eieren av Jastim, Jacek Słowiński, klarte å redusere drivstofforbruket ved å investere i nye lastebiler, ny teknologi og sjåføropplæring.

Eieren av Jastim, Jacek Słowiński, klarte å redusere drivstofforbruket ved å investere i nye lastebiler, ny teknologi og sjåføropplæring.

Jastim forsto tidlig at sjåførene er like viktige som selve lastbilene når det gjelder drivstofforbruk, og introduserte derfor bonusprogrammet. "Vi var tydelig på at vi måtte redusere drivstofforbruket for å redde selskapet", sier Słowiński. "Samtidig var vi også klare på at vi som selskap ønsket å gi sjåførene våre insentiver for å oppnå disse besparelsene. Vi kunne ikke forvente at de skulle kjøre mer drivstofføkonomisk om selskapet stakk av med alle fordelene."   

For å hjelpe sjåførene å nå målene investerte Jastim derfor i sjåføropplæring, slik at alle sjåfører som tildeles en Volvo-lastebil, nå tar Volvos kurs i økonomisk kjøring. Resultatet er at alle Volvo-sjåførene nå overholder målene og oppfyller kriteriene for månedelige bonuser.

"Sjåførene lærer ikke bare om drivstofføkonomisk kjøring på kurset, men også hvordan de kan ta best mulig vare på lastebilen, noe som igjen medfører nærmest feilfri drift", sier flåtesjefen i Jastim, Tomasz Wroblewski. "Dette gjør selskapet mer lønnsomt, samtidig som sjåførene får utbetalt mer i bonus."

Warszawa er hovedstaden i Polen, og stedet hvor Jastim har hovedkontoret sitt. Mange av kundene ønsker at Jastim skal fortsette å redusere drivstofforbruket sitt.

Warszawa er hovedstaden i Polen, og stedet hvor Jastim har hovedkontoret sitt. Mange av kundene ønsker at Jastim skal fortsette å redusere drivstofforbruket sitt.

Tiltakene har ikke bare hatt økonomiske fordeler heller. Jastims tre største kunder, Schenker, IKEA og DHL, er alle svært opptatt av miljøspørsmål, og legger derfor press på leverandørene om stadig å redusere drivstofforbruket. Besparelsene som følge av de nye kjøretøyene og sjåføropplæringen, har bidratt til at selskapet kan innfri kundenes høye forventninger.

Robert Sek har kommet seg ut av trafikkorken, og kjører nå fritt på motorveien. Her kan han virkelig høste fordelene av sjåføropplæringen og funksjonene i Volvo FH, som f.eks. konstantfartholder, I-See og Euro 6 C-motoren med 500 hk. Han nærmer seg 85 km/t, som ifølge sjåføropplæringen er den optimale farten for langtransport, ettersom det gir en perfekt kombinasjon av høy ytelse og lavt drivstofforbruk. Det er svært viktig å holde jevn fart.

"Motoren er så kraftig at man kan kjøre i et høyere gir enn det den automatiserte girkassen velger, noe som fører til betydelig drivstoffsparing", sier Robert Sek når han forklarer kjørestilen sin. "Den intelligente konstantfartholderen gjør at du kan sette lastebilen i fri i nedoverbakke, slik at lastebilen bare ruller og dermed bruker minimalt med drivstoff." 

Etter at de investerte i nye Volvo FH-lastebiler og sjåføropplæring for tre år siden, har Jastims gjennomsnittlige drivstofforbruk gått ned fra 3,2 liter til 2,6 liter per mil.

Etter at de investerte i nye Volvo FH-lastebiler og sjåføropplæring for tre år siden, har Jastims gjennomsnittlige drivstofforbruk gått ned fra 3,2 liter til 2,6 liter per mil.

 

Det er et perfekt eksempel på hvordan kombinasjonen av toppmoderne teknologi og dyktige sjåfører kan føre til optimalt drivstofforbruk. Det er også grunnen til at Jastims gjennomsnittlige drivstofforbruk er redusert fra nesten 3,2 liter per mil til bare 2,6 liter. De beste sjåførene, som Robert Sek, ligger på 2,4 liter i gjennomsnitt. "I dag opplever vi et drivstofforbruk som var utenkelig for bare 3–4 år siden", sier Jacek Słowiński. "Det har blitt helt dagligdags."

JASTIM

Grunnlagt: 1999
Eierskap: Jacek Slawinski
Hovedkontor: Warszawa i Polen
Antall ansatte: 94, inkludert 70 sjåfører
Oppdrag: Transport og spedisjon av både lokalt og internasjonalt gods. Jastim har for øyeblikket cirka 200 kunder, og de tre største er DB Schenker, DHL og IKEA.
Volvo-lastebiler i flåten: 4 Volvo FH 500 og 21 Volvo FH 460.
Lastebilspesifikasjon: Volvo FH med Globetrotter-førerhus, D13K500-motor med Euro 6 step C, I-Shift-girkasse av generasjon F med Fuel Eco-pakke, inkludert I-See, kollisjonsvarsler med full autobrems og kjørefeltassistent.
Drivstofforbruk: 2,6 liter/mil – ned fra 3,2 liter/mil for fire år siden.
Sjåføropplæring: Alle sjåfører må gjennomgå opplæring minst én gang i året. Opplæringen av Volvo-sjåfører utføres alltid av Volvo Trucks Polen.
Andre tjenester: Jastim bruker Dynafleet i Volvo-lastebilene sine. Selskapet leaser lastebilene via Volvo Financial Services, med leasingperioder på 3–4 år.