Her finner du drivlinjespesifikasjonene for Volvo FH-serien

  • Motorer
  • I-Shift
  • I-Shift-programvarepakker
  • I-Shift Dual Clutch
  • Manuelle girkasser
  • Bakaksler
  • Bakakselutvekslinger
  • Drivlinjekombinasjoner
  • Kraftuttak
  • Alternativ drivstoff - HVO

Klar for HVO

Volvo Norge AS godkjenner bruk av drivstoffet HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) for samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6, forutsatt at det tilfredsstiller normen EN 15940. HVO kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel.

Motorer

  D13K  D16K 
Utslippsstandard  Euro 6  Euro 6
Antall sylindre  6
Slagvolum  12,8 dm³  16,1 dm³ 
Slaglengde  158 mm  165 mm 
Sylinderdiameter  131 mm  144 mm
Kompresjon  17.0:1  16.0:1
Økonomiturtall  900–1 400 o/min  1 000–1 300 o/min
Eksosbremseffekt 200 kW (2 300 o/min) 230 kW (2 200 o/min)
VEB+ effekt  375 kW (2 300 o/min) 470 kW (2 200 o/min)
VEB+  tilvalg tilvalg 
Oljefiltre  2 fullstrøms, 1 bypass   2 fullstrøms, 1 bypass 
Oljeskiftvolum inkl. filter  33 l  42 l 
Kjølesystem, totalvolum  38 l  48 l 

Drivstofforutsetninger

ULSD-kvalitet (diesel med ekstra lavt svovelinnhold, maks. 10 ppm svovel).

Oljeskiftintervall

Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4. 

Motormontert kraftuttak

  Effekt  Forhold 
EPTT650  650 Nm*  1.26:1
EPTT1000  1 000 Nm*  1.26:1
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.
D13K – Effekt/dreiemoment

D13K – Effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til EU-direktiv 582/2011

D13K420 (309 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  420 hk 
Maks. dreiemoment ved 860–1 400 o/min  2 100 Nm 
D13K460 (338 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  460 hk 
Maks. dreiemoment ved 900–1 400 o/min  2 300 Nm  
D13K500 (368 kW)   
Maks. effekt ved 1 400–1 800 o/min  500 hk 
Maks. dreiemoment ved 1 000–1 400 o/min  2 500 Nm 
D13K540 (397 kW)   
Maks. effekt ved 1 450–1 800 o/min  540 hk 
Maks. dreiemoment ved 1 000–1 450 o/min  2 600 Nm 
D16K – Effekt/dreiemoment

D16K – Effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D16K550 (405 kW)   
Maks. effekt ved 1 350–1 900 o/min  550 hk 
Maks. dreiemoment ved 900–1 350 o/min  2 800 Nm*
D16K550 (405 kW)   
Maks. effekt ved 1 350–1 900 o/min  550 hk 
Maks. dreiemoment ved 900–1 350 o/min  2 900 Nm 
D16K650 (479 kW)   
Maks. effekt ved 1 450–1 900 o/min  650 hk 
Maks. dreiemoment ved 950–1 450 o/min  3 150 Nm 
D16K750 (552 kW)   
Maks. effekt ved 1 600–1 800 o/min  750 hk 
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min  3 550 Nm 
* Bare tilgjengelig for 550 hk motor med manuell girkasse
I-shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girskiftsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler.

Spesifikasjoner

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
AT2412F
Direkte  2400 44
AT2612F
Direkte  2600 100
ATO2612F
Overdrive  2600 100
AT2812F
Direkte  2800 60
ATO3112F
Overdrive  3150 100
ATO3512F Overdrive 3550 100

Spesifikasjoner for I-Shift med dobbelclutch

Type  Toppgir  Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
SPO2812 Overdrive 2800 60

I-Shift-programvarepakker

Grunnleggende versjon (TP-BAS)
TP-BAS er standardprogramvarepakken som følger med I-Shift, og den omfatter girkassens basisfunksjoner for alle typer kjøring.

I-Shift girskifteprogramvare for distribusjon (TP-DIST)
TP-DIST tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i distribusjonssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter.

I-Shift girskifteprogramvare for anleggskjøring (TP-CON)
TP-CON tilpasser girkassens funksjon til de spesifikke forholdene i anleggssegmentet. Programvaren omfatter funksjoner som gir enklere manøvrering når bilen starter fra stillestående, ved finmanøvrering og ved kjøring i lave hastigheter. Denne programvaren takler også tøffere veiforhold.

I-Shift girskifteprogramvare for langtransport (TP-LONG)
TP-LONG omfatter intelligente funksjoner som reduserer drivstofforbruket. Denne programvarepakken er perfekt for langtransportvirksomheter som har fokus på drivstofføkonomi. Denne pakken inneholder I-Roll-funksjonen.

Tungtransport (TP-HD)
TP-HD optimerer I-Shift for tungtransport med høy vogntogvekt (> 85 tonn). Sjåføren kan alltid optimalisere kjørbarheten ved å velge inn eller deaktivere tungtrekkermodus, og aktivere langtransportmodus, uavhengig av vogntogvekten. Funksjonene i programvarepakken omfatter også fordeler for lastebiler som kjører med flere tilhengere.

I-Shift-programvarepakker

Salgsvarianter TP-BAS TP-DIST TP-CON TP-LONG TP-HD**
Basic PTO Functions (APF-BAS)
Enhanced PTO Functions (APF-ENH) o o o o o
Basic Gear Selection Adjustment (AMSO-BAS)
Forbedret justering av girvalg, inkl. kickdown (AMSO-AUT) o o o
Basic Vocational Functions (AVO-BAS)
Økt ytelse – Dårlige veier (AVO-ENH) o o o
Grunnleggende giringsprogram
Program for ytelse
Overvåking av giroljetemperatur
Program for tung start
I-Roll (•)
Smart konstantfartholder (•)
Startkontroll
Utvidet giringsprogram (vogntogvekt ≤ 85 tonn)
Tungtrekkerprogram (85 tonn < vogntogvekt ≤ 180 tonn)
Ultralavt krabbegir* (ASO-ULC) o o o
Krabbegir* (ASO-C) o o o
Revers med flere hastigheter* (ARSO-MSR) o o o
I-See (PVT-BAS) gjør bruk av GPS-data o o
I-See (PVT-EXT) gjør bruk av GPS-data o o
• Standard (•) Funksjonen kan brukes når TP-LONG er aktivert. o Tilvalg – ikke tilgjengelig
*Kun AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F. ARSO-MSR krever ASO-ULC eller ASO-C.
**Kun AT2612D, AT2612F, ATO2612F, ATO3112F og ATO3512F.

Manuelle girkasser

14-trinns splitt- og range manuell girkasse med to krabbegir og tolv synkroniserte gir forover, samt fire reversgir. Patentert synkronisering med servofunksjon gjør det lett å skifte gir. Girkassene kan leveres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og en oljekjøler.

Spesifikasjoner for manuell girkasse

Type Toppgir Dreiemoment (Nm) Godkjent totalvekt (tonn)
VT2214B Direkte 2200 100
VTO2214B Overdrive 2200 100
VT2514B Direkte 2500 100
VTO2514B Overdrive 2500 100
VT2814B Direkte 2800 100
VTO2814B Overdrive 2800 100

Bakaksler

Type  Aksel Gir Maks. dreiemoment (Nm) Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) Godkjent totalvekt (tonn)
Enkelreduksjon          
RSS1344C/D Enkelaksel Hypoid 2600 13 44
RSS1356 Enkelaksel Hypoid 2400/2800 13 56/44
RSS1360 Enkelaksel Hypoid 3550 13 60
RTS2370A Tandem Hypoid 3550 23 70
           
Navreduksjon          
RSH1370F Enkelaksel Koniske spiralskårne 3550 13 70
RTH2610F Tandem Koniske spiralskårne 3550 26 100
RTH3210F Tandem Koniske spiralskårne 3550 32 100
RTH3312 Tandem Koniske spiralskårne 3550 33 120

Bakakselutvekslinger

RSS1344C/D RSS1356 RSS1360 RTS2370A RSH1370F RTH2610F RTH3210F RTH3312
2.31:1* 2.50:1 2.47:1 2.43:1 3.46:1 3.33:1 3.33:1 3.61:1
2.47:1* 2.79:1 2.64:1 2.57:1 3.61:1 3.46:1 3.46:1 3.76:1
2.64:1 3.10:1 2.85:1 2.83:1 3.76:1 3.61:1 3.61:1 4.12:1
2.85:1 3.44:1 3.08:1 3.09:1 4.12:1 3.76:1 3.76:1 4.55:1
3.08:1 3.67:1 3.40:1 3.40:1 4.55:1 3.97:1 3.97:1 5.41:1
3.36:1   3.67:1 3.78:1 5.41:1 4.12:1 4.12:1 7.21:1
3.70:1   4.11:1 4.13:1   4.55:1 4.55:1  
      4.50:1   5.41:1 5.41:1  
      5.14:1     7.21:1  
      5.67:1        
      6.17:1        
* For RSS1344D.

Drivlinjekombinasjoner

  D13K420 D13K460 D13K500 D13K540 D16K550 * D16K550 ** D16K650 D16K750
Manuell girkasse                
VT2214B            
VTO2214B            
VT2514B          
VTO2514B          
VT2814B            
VTO2814B            
                 
I-Shift                
AT2412F            
AT2612F        
ATO2612F        
AT2812F              
ATO3112F            
ATO3512F              
                 
I-Shift Dual Clutch                 
SP02812     ●  ●  ●        
Bakaksler med enkelutveksling                
RSS1344C/D        
RSS1356      
RSS1360
RTS2370A
                 
Aksler med navreduksjon                
RSH1370F
RTH2610F
RTH3210F
RTH3312
* (2 800 Nm)
** (2 900 Nm)

Kraftuttak

Et stort utvalg av clutchuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av en hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av en hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

Last ned

Drivlinjespesifikasjoner

Last ned alle drivlinjespesifikasjonene i PDF-format.

Last ned(PDF, 1.9 MB)
Finn nærmeste forhandler

Opplev Volvo FH på nært hold

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.

Finn nærmeste forhandler