Chassisspesifikasjoner for Volvo FH

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Koblingshøyder, trekkvogner
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  • Svingskiver
  • Uavhengig forhjulsoppheng
  • Volvo Dynamic Steering
  • Tandem akselløft
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassisspesifikasjoner for Volvo FH

  • Chassishøyder
  • Maksimalt forakseltrykk
  • Bakakselfjæring
  • Koblingshøyder, trekkvogner
  • Trekkbjelker
  • Drivstofftanker
  • AdBlue-tanker
  • Svingskiver
  • Uavhengig forhjulsoppheng
  • Volvo Dynamic Steering
  • Løpeaksler
  • Pusheraksler
  • Bremser

Chassishøyder

X-lav (trekkvogn) ca. 810 mm
Lav ca. 850 mm
Middels ca. 900 mm
Høy ca. 1000 mm
X-høy ca. 1200 mm

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

  Luft Blad
X-lav 7.5 -
Lav 8 -
Middels 9* 9
Høy 9 10/20**
X-høy - 10/20**
* Med uavhengig forhjulsoppheng 8.5
** Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

Maksimalt forakseltrykk (tonn)

  Luft Blad
X-lav 7.5 -
Lav 8 -
Middels 9* 9
Høy 9 10/18**
X-høy - 10/20**
* Med uavhengig forhjulsoppheng 8.5
** Med doble foraksler (FAA20/FAA21)

Bakakselfjæring

Type Aksler Fjæring Aksel-/boggitrykk Reduksjon Løpe- og pusheraksel
Enkelaksel          
RAD-L90 4×2 Parabolske fjærer / flere bladfjærer 13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAD-GR 4×2 Luft 11,5/13 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAD-G2 4×2 Luft (for anleggskjøring) 13 t Navreduksjon  
           
Boggi          
RADT-GR 6×2 Luft 19/20,5/22,5/23 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)
RAPD-GR 6×2 Luft 19/22 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (fast/styrt)
RADD-G2 6×4/8×4 Luft (for anleggskjøring) 21/23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-BR 6×4/8×4 Parabolske fjærer 21 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-TR1 6×4/8×4 Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer 23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RADD-TR2 6×4/8×4 Konvensjonelle bladfjærer 26/32 t Navreduksjon  
RADD-GR 6×4/8×4 Luft 21/23/26 t Enkelreduksjon/navreduksjon  
RAPDT-GR 8×2 Luft 27/30/30,5/31,5/32 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (styrt) og løpeaksel (fast/styrt)
RADDT-GR 8×4/10×4 Luft 27/33/36 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (styrt)
RAPDD-GR 8×4 Luft 27/30,5/32/35 t Enkelreduksjon/navreduksjon Pusheraksel (styrt)
RADDT-G2 8×4/10×4 Luft (for anleggskjøring) 27/33/36 t Enkelreduksjon/navreduksjon Løpeaksel (styrt)

Koblingshøyder for svingskive

Drev Chassishøyde Fjæring Rammehøyde 5 W høyde* Dekk Min. koblingshøyde Nominell drevhøyde**
4×2 X-lav RAD-GR 266 140 295–55 867 912
  X-lav RAD-GR 266 140 295–60 887 932
  Lav RAD-GR 266 140 315–60 955 1015
  Middels RAD-GR 266 140 315–70 1014 1075
  Middels RAD-GR 300 140 315–70 1031 1092
  Høy RAD-GR 266 140 315–80 1056 1147
  Høy RAD-GR 300 140 315–80 1090 1164
6×2 Lav RADT-GR 266 160 315–60 975 1035
  Middels RADT-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Middels RADT-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Høy RADT-GR 300 150* 315–80 1160 1234
  Middels RAPD-GR 266 160 315–70 1034 1095
  Middels RAPD-GR 300 160 315–70 1051 1112
  Høy RAPD-GR 266 160 315–80 1076 1167
  Høy RAPD-GR 300 160 315–80 1110 1184
6×4 Høy RADD-GR 300 150* 315–80 1173 1234
8×4 Høy RAPDD-GR 300 160 315-80 1137 1207
* +60 mm monteringshøyde
** Ca. høyder

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker for tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn.

AdBlue-tanker
Kapasitet fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.

Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smøring og indikator for tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg for enkelte varianter.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

Uavhengig forhjulsoppheng
Med et uavhengig forhjulsoppheng kan forhjulene bevege seg vertikalt uavhengig av hverandre, slik at du får helt enestående kjøreegenskaper. Det er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 4×2 og 6×2, og har en lastekapasitet på 8,5 tonn. Uavhengig forhjulsoppheng kan nå også kombineres med Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsstillingen både når du kjører bakover og fremover.
Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkonfigurasjoner, inkludert lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.

Tandem akselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres.
Tandem akselløft er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandemboggi) utstyrt med skivebremser.

Løpeaksler
Leveres i flere oppsett: Fast med singel- eller dobbelthjul, aktivt eller passivt styrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 7,5 eller 9 tonn.

Trekkbjelker
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker for tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker
Aluminium- eller ståltanker med kapasitet fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1480 liter for en 4×2-trekkvogn.

AdBlue-tanker
Kapasitet fra 32 til 100 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.

Svingskiver
Godkjente installasjoner tillater opptil 36 tonn belastning. Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant, fordi den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 140 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

Uavhengig forhjulsoppheng
Med et uavhengig forhjulsoppheng kan forhjulene bevege seg vertikalt uavhengig av hverandre, slik at du får helt enestående kjøreegenskaper. Det er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 4×2 og 6×2, og har en lastekapasitet på 8,5 tonn. Uavhengig forhjulsoppheng kan nå også kombineres med Volvo Dynamic Steering.

Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsstillingen både når du kjører bakover og fremover.
Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkonfigurasjoner, inkludert lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.

Tandemakselløft
Gjør det mulig å deaktivere og heise opp den bakerste drivakselen på tandemboggien for å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentbordet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres.
Tandemakselløft er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandemboggi) utstyrt med skivebremser.

Løpeaksler
Leveres i flere oppsett: Fast med singel- eller dobbelthjul, aktivt eller passivt styrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5, 10 eller 15 tonn.

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.

EBS MEDIUM

EBS-statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet
er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.

Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)

Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på
gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

ANDRE TILVALG

Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESP oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet og er tilgjengelig for kjøretøyer med 2 og 3 aksler og de fleste av våre kjøretøyer med 4 og 5 aksler.

Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 680 kW.

EBS MEDIUM

EBS-statuskontroll
EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool.

Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet
er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover.

Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)

Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på
gasspedalen og det er valgt et gir (bare for I-Shift-girkassen).

ANDRE TILVALG

Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESP oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet og er tilgjengelig for kjøretøy med 2 og 3 aksler samt de fleste av våre kjøretøy med 4 og 5 aksler.

Nødbremslys
Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.

Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 680 kW.

Finn nærmeste forhandler

Liker du det? Kjør den

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

Finn nærmeste forhandler