Volvo FH underveis i skogen. Foto.

I-Shift Dual Clutch - smartere girkasse

De mest avanserte overføringssystemene på markedet har blitt enda smartere: De gir lastebilen en utrolig jevn og dynamisk akselerasjon. I-Shift Dual Clutch er verdens første overføringssystem med dobbelclutch for tunge lastebiler. I Shift med dobbelclutch skifter gir på et brøkdel av et sekund. Det sørger for en jevn flyt av kraft som vil forvandle kjørestilen din – og øke produktiviteten.

Volvo FH16 med I-Shift og dobbelclutch underveis

Bare kjør

Med I-Shift blir det enklere, tryggere og mer behagelig å kjøre. Du slipper å kjempe med en tung clutch eller en girspak. Hvert eneste girskift er perfekt timet. Systemet er svært enkelt, noe som gir mindre tretthet og hjelper deg å fokusere på veien og trafikken rundt deg. Hvis du vil skifte gir manuelt, har du direkte kontroll over hvert skifte med knappen på girspaken.

Volvo FH-trekkvogn underveis

Spar på drivstoffet

I-Shift er laget for å spare drivstoff – opptil 5 %. De interne energitapene er lavere enn i manuelle girkasser. Men det er elektronikken som utgjør den største forskjellen. Hvert eneste girskift er nøyaktig timet. Det betyr at motoren arbeider i det mest effektive turtallsområdet, både i økonomi- og ytelsesmodus. Når du kjører i nedoverbakke, deaktiverer I-Roll motoren. Lastebilen får optimal bevegelsesenergi, og sparer opptil ytterligere 2 % drivstoff.

I-Shift girkasse. Foto.

I-Shift- slik virker det

I-Shift er basert på en «klassisk» usynkronisert manuell girkasse – det er derfor den er så kompakt og har så lavt internt effekttap. Selve magien skjer imidlertid i den elektroniske styreenheten som styrer clutchen og girskiftene. Den vurderer informasjon om hastighet, vekt, veihelning og krav til dreiemoment, og utfører alle girskifter med ekstrem presisjon. Systemet kommuniserer også med motoren, slik at det kan justere turtallet og bremsene for maksimal ytelse.

Forsterket for svært krevende bruksområder

Forsterket for svært krevende bruksområder

Hvis du kjører under ekstremt tøffe forhold, kommer du til å sette pris på den forsterkede I-Shift-girkassen. Den er spesialutviklet for omgivelser der du ofte må kjøre i hellinger på over 10 % eller i ekstremt ulendt terreng. Dette innebærer at I-Shift nå er tilgjengelig for forhold der manuell girkasse eller automatisk Powertronic pleide å være de eneste alternativene.

I-Shift med krabbegir

Bedre startevne i kupert terreng

I-Shift med krabbegir

I-Shift er blitt enda mer allsidig og enkel å kjøre. Den automatiske girkassen er nå tilgjengelig med ett eller to krabbegir, samt ekstra revers som tilvalg. Hvis du frakter tung last, vet du at igangsetting kan være vanskelig, spesielt i kupert terreng eller på dårlig veibane. Noen ganger må du kanskje losse lasten eller til og med be om slepehjelp, noe som kan få katastrofale følger for driftstiden og produktiviteten. Utstyrer du din Volvo FH med I-Shift med krabbegir, kan du glemme denne typen bekymringer. Startevnen forbedres dramatisk og belastningen på clutchen reduseres med opptil 75 prosent, noe som gjør at du slipper unødige reparasjoner.

Redusert drivstofforbruk

Krabb sakte, kjør effektivt

Kan I-Shift med krabbegir virkelig gi bedre drivstofføkonomi? Ja, det kan den. Tidligere måtte du nemlig ofte være villig til å ofre drivstofføkonomi for å få bedre startevne. Takket være krabbegirene kan vi nå imidlertid spesifisere lastebilen din med raskere bakakselutveksling, slik at du kan holde marsjhastighet ved mye lavere turtall når du kjører på gode veier. Dette reduserer drivstofforbruket med opptil flere prosent.

Full kontroll i svært lave hastigheter

Full kontroll i alle retninger

Manøvrering i lav hastighet er et av de mest utfordrende aspektene ved jobben. I-Shift med krabbegir har en utveksling på opptil 32:1 (og opptil 37:1 i revers), slik at du kan kjøre så sakte som 0,5–2 km/t. Du har alltid full kontroll, noe som gjør det enkelt å parkere nøyaktig når du skal laste og losse. Du unngår dermed uhell som kan ødelegge både dagen og produktiviteten.

Gjør lastebilen enda mer allsidig

Si ja til mer jobb.

I-Shift med krabbegir gjør lastebilen mer allsidig, slik at du kan bruke samme lastebil under mange ulike kjøreforhold og til mange ulike oppdrag. Kjøring både i terreng og på vei? Transport av ekstremt tung last? Arbeid høyt oppe på fjellet? Oppdrag der du må kjøre i ekstra lav hastighet? Ikke noe problem. Krabbegirmodulen gjør bare I-Shift 120 mm lengre og 48 kg tyngre.

I-Shift Dual Clutch

I-Shift Dual Clutch – en ny måte å kjøre på

I-Shift Dual Clutch er verdens første girsystem med dobbelclutch for tunge lastebiler, og gir jevn og dynamisk akselerasjon. I-Shift med dobbelclutch er inspirert av girkassene i motorsportbiler – den skifter gir på brøkdelen av et sekund. Det gir en jevn effektflyt som vil forvandle måten du kjører på – og øke produktiviteten.

Komfort og sikkerhet for sjåføren

Komfort og sikkerhet for sjåføren

Hvis transportoppdragene dine krever høy ytelse og hyppige girskift, bør du velge I-Shift med dobbelclutch. Da er du sikret en unik kjørekomfort. Dreiemomentet er konstant, slik at du slipper å bekymre deg hvis du må gire midt i en sving. Samtidig overføres effekten kontinuerlig til hjulene slik at det er minimal risiko for å sette seg fast eller miste veigrepet når det er glatt. Selv ved motorbremsing i nedoverbakke med nedgiring, kan du føle deg trygg og komfortabel. I-Shift med dobbelclutch er tilgjengelig for D13K-motorene med 460, 500 og 540 hk.

Røntgenbilde av en I-Shift-girkasse

Slik virker det ...

I-Shift er basert på en «klassisk» usynkronisert manuell girkasse – det er derfor den er så kompakt og har så lavt internt effekttap. Selve magien skjer imidlertid i den elektroniske styreenheten som styrer clutchen og girskiftene. Den vurderer informasjon om hastighet, vekt, veihelning og krav til dreiemoment, og utfører alle girskifter med ekstrem presisjon. Systemet kommuniserer også med motoren, slik at det kan justere turtallet og bremsene for maksimal ytelse.

Dobbelclutchenheten i girkassen

… og fordelene med dobbelclutchen

Med en girkasse med dobbeltclutch kan du forhåndsvelge neste girskifte mens du kjører i nåværende gir. Dermed er bare den ene clutchen i bruk. Med to inngangsaksler og smart plassering av girtannhjulene og tilhørende utstyr kan du dermed ha to gir valgt samtidig. Og resultatet? Girskifter som varer i brøkdelen av et sekund, uten avbrudd i kraftoverføringen.

Hvordan vil du ha I-Shift?

Hvordan vil du ha I-Shift?

Ved hjelp av programvaren kan du skreddersy I-Shift til dine kjøreforhold. Velg mellom fire tilleggspakker – Anleggskjøring, Distribusjon, Langtransport og Tungtransport – samt flere tilvalg, som I-See, krabbegir og kraftuttak for enda flere bruksområder.

Slik kan I-See spare drivstoff i kupert terreng

I-See: Optimal effektivitet og lavere kostnader

I kupert terreng fungerer I-Shift og I-Shift med dobbelclutch sømløst med vår intuitive I-See-teknologi for å spare enda mer drivstoff.

Finn ut hvordan I-See fungerer
Finn nærmeste forhandler

Kjør den

Hva med å oppleve I-Shift og I-Shift med dobbelclutch selv? Ta kontakt med din lokale Volvo Trucks-forhandler – som mer enn gjerne låner deg nøklene.

Finn nærmeste forhandler