Lastebilen får informasjon om topografien forut, og gir beskjed til motoren og I-Shift-girkassen om hvordan bevegelsesenergien kan utnyttes optimalt for å spare drivstoff og redusere CO2-utslippene.

Anders Eriksson

I-See-utvikler, Volvo Trucks

Video om virkemåten til I-See

I-See-besparelser

Se hvor mye I-See kan spare for deg.

Slik virker det

Når du nærmer deg en bakke, laster lastebilen ned topografisk informasjon om bakken fra en felles database. Deretter brukes denne informasjonen i en sekstrinns prosess for å utnytte lastebilens egen bevegelsesenergi og redusere drivstofforbruket med opptil 5 %.

Dyktige sjåfører gjør dette allerede. Men når du kjører i åtte timer, gjør du det ikke like bra hver gang. Når I-See tar seg av bakkene, kan du konsentrere deg om andre sider ved kjøringen i stedet.

 I-See koblet til nettskyen

Du er tilkoblet skyen

Når du kjører bruker I-See GPRS/3G-teknologi for å laste ned data om de nærmeste bakkene i den retningen du kjører. Hvis du nærmer deg en bakke som ikke ligger i databasen (eller i arbeidsminnet til I-See), registrerer I-See informasjon om bakken og laster deretter opp dataene slik at de er tilgjengelige for neste I-See-bruker. Denne felles kunnskapsbasen gjør det mulig å spare maksimalt med drivstoff – også på nye ruter.

Finn nærmeste forhandler

Lyst å spare mer?

Besøk din lokale Volvo Trucks-forhandler for å se nærmere på våre drivstoffbesparende funksjoner og tjenester.

Finn nærmeste forhandler