Momentkurven til dieselmotoren

Sjekk kurvene våre

Glimrende dreiemoment selv ved lave turtall. Et ekstremt bredt område for maksimalt dreiemoment. Og maksimalt dreiemoment overlapper maksimal effekt på middels høye turtall. Sammenlign momentkurvene og se forskjellen selv. Sett deg til rette i førerhuset og opplev det: Utrolig akselerasjon, førsteklasses trekkraft og drivstoffeffektivitet – høy komfort ved høye hastigheter. 

Drivstoffeffektivitet betyr både penger i kassen og et bidrag til bærekraft

Innebygd drivstoffeffektivitet og miljøvennlighet

Forbedret kompresjonsrate for motorene med 420 hk og 460 hk. Ny, optimal turbo for motorene med 500 hk og 540 hk. Common rail-drivstoffinnsprøyting for alle motorer, og finjustert programvare som gir best mulig motorstyring: i tillegg til mindre intern friksjon. Alt dette for å optimalisere drivstoffeffektiviteten og sikre bedre dreiemoment og respons i motoren ved lave turtall. Alt dette utgjør en forskjell for bunnlinjen din. Og miljøet.

Motorbremsen VEB+ med det unike kamakseldesignet

Volvo motorbrems – VEB+

Vår patenterte motorbrems, VEB+, har et unikt kamakseldesign som absorberer opptil 375 kW (510 hk) på D13-motoren – og opptil 470 kW (639 hk) på D16-motoren. Sammen med I-Shift-girsystemet og den smarte konstantfartholderen kan du holde en høyere gjennomsnittsfart uten at det går ut over sikkerheten eller drivstofføkonomien.

Renere, mer miljøvennlige motorer

Vi har gjort et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning med Euro 6-motorene våre. Du kan selv føle forbedringene innen dreiemoment og drivstoffeffektivitet. I tillegg har vi halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 %.

Vår Euro 6-løsning: en oversikt

Slik fungerer Euro 6-løsningen vår

1. Motor 
Nye motorkomponenter gir bedre gassflyt og sørger for at eksosen har optimal temperatur når den kommer til etterbehandlingssystemet.

2. Syvende injektor
(ikke alltid tilgjengelig i D13K420-motoren)
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av katalysatoren (DOC). Den bidrar til at dieselpartikkelfilteret (DPF) fungerer optimalt og at SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som den skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
DOC produserer tilstrekkelig NO2 slik at DPF kan forbrenne partiklene effektivt. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler og lagrer partikkelmateriale (PM) til det forbrennes ved regenerering. Regenerering utføres automatisk – du behøver ikke foreta deg noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksid (NO2) når katalysatoren, omdannes den effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste trinnet før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Volvo FH med åtte ulike motorytelser

Velg hestekraft

Velg mellom åtte ulike motoreffekter. Det finnes fire 13-liters- (D13) og fire 16-litersalternativer (D16).

Finn nærmeste forhandler

Mer kraft. Lavere drivstofforbruk

Besøk din lokale Volvo Trucks-forhandler og opplev kraften og effektiviteten til motorene våre.

Finn nærmeste forhandler