VT

Det enestående chassiset

Ingen annen lastebil har et chassis som Volvo FH. Det er den første lastebilen i verden med uavhengig forhjulsopphenget og Volvo Dynamic Steering. Dette gir den god presisjon på rette strekninger. Den har svingegenskaper som en privatbil. Den er i en klasse for seg når det gjelder kontroll.

Volvo Dynamic Steering er også tilgjengelig på lastebiler med doble foraksler, noe som gir vesentlig mindre belastning på sjåførens nakke, rygg og skuldre. For å øke produktiviteten og fleksibiliteten har vi også økt forakseltrykket på de doble forakslene fra 18 til 20 tonn. Og hvis du trenger maksimal bakkeklaring, er luftfjæringen GRAS-G2 nå tilgjengelig for Volvo FH-serien.

Få mer informasjon om kjøreegenskaper
Lettere enn før – Volvo FH-chassiset

Less is more

De fleste lastebiler ble tyngre når Euro 6-kravene skulle oppfylles. Ikke Volvo FH. Vi har optimalisert en rekke standardspesifikasjoner og gjort den lettere. Derfor veier en standard 4×2-trekkvogn nå over 100 kilo mindre enn sin Euro 5-forgjenger.

Volvo-chassiset leveres med den nye tandemakselløftfunksjonen

Tandemakselløft.

Volvo FH fås nå med tandemakselløft, en revolusjonerende funksjon som gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen når du losser. Akkurat som en løpeaksel gir dette mye mindre svingradius, og det reduserer drivstofforbruket.

Mer om tandemakselløft
Fem aksler – tilgjengelig rett fra fabrikken

Fem aksler – direkte fra fabrikken

Frakter du tung last? Du kan velge å få en lastebil med fem aksler levert direkte fra fabrikken. Du får lastebilen levert raskere. Du slipper utgifter til påbygging. Du får en lastebil med full godkjennelse av kjøretøytype. I tillegg får du full Volvo-garanti og ettermarkedsstøtte, noe som gir lavere driftskostnader på lang sikt.

Les mer om vår 10x4-konfigurasjon
Mulighetene for påbygg gjør at Volvo FH er klar for alle typer bruksområder

Flere alternativer. Raskere bygget

Det store utvalget i spesifikasjoner gjør at din Volvo FH enkelt og raskt kan klargjøres til ulike bruksområder, inkludert vekselplan. Den nye elektroniske påbyggermodulen er enkel å bruke, og de nettbaserte påbyggeranvisningene gir enkel tilgang til alle de nødvendige tekniske tegningene og koblingsskjemaene.

Ta en titt på våre instruksjoner for påbyggere

Det nye chassisoppsettet

Det nye chassisoppsettet

Trekkvognchassis

1. Batterikasse (BBOX-L)
300 millimeter lenger fremme enn tidligere, noe som gir 100–120 liter ekstra drivstoffkapasitet.

2. Batterikasse (BBOX-EF)
Alternativ plassering bak mellom chassisrammene.

3. AdBlue-tank
Kan monteres oppå rammen bak førerhuset for å øke drivstoffkapasiteten (ADTP-BC).

4. Luftproduksjonsmodulator
Plasseringen mellom chassisrammene gir mer plass til chassismontert utstyr som drivstofftanker.

Jevnlastbilchassiset

Jevnlastbilchassis

1. Ledig plass på rammen
Chassispakkingen kan flyttes bakover for å gi plass til kranfester eller annet utstyr. (FAA10 – ca. 500 millimeter; FAA20 – ca. 600 millimeter).

2. Hullrekke til påbygg på rammen
Den øvre hullrekken er beregnet på påbygg. Alle festene har en avsats og en forlenger på 8 millimeter. Nagler er ikke brukt.

3. Klargjøring for kran
Chassiset kan fabrikkleveres med festeplater for kran.

4. Luftfjæring bak og kort bakre overheng En nydesignet forovermontert krengningsstabilisator kan forkorte det bakre overhenget – noe som er en fordel ved anleggskjøring, asfaltlegging og bruk av vekselplan.

Finn nærmeste forhandler

Liker du det? Kjør den

Den eneste måten du virkelig kan oppleve det nye dynamiske chassiset på, er å sette seg bak rattet. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

Finn nærmeste forhandler