Velegnet for avfallstransport og bydistribusjon

Utvendig ser den ut som en vanlig Volvo FE. Men under panseret på Volvo FE CNG skjuler det seg en ny Euro 6-motor – som drives bare av komprimert naturgass, og helst komprimert biogass, med tennpluggteknologi.

Og den er utstyrt med automatgir. Du kan forvente deg tilsvarende produktivitet og kjøreegenskaper som fra en vanlig Volvo FE – forskjellen er at denne lastebilen er utviklet for kortere strekninger der du stanser og starter ofte, for eksempel avfallstransport og bydistribusjon. 

Mange byer over hele verden ser etter alternativer til fossilt drivstoff. Fornybart drivstoff er ofte et krav for å vinne anbudsrunder og inngå avtaler, spesielt om avfallshåndtering. Med Volvo FE CNG kan vi nå tilby selskaper som kjører mye i tettbygde strøk, en lastebil med betydelig mindre miljøpåvirkning.

Forbrenningen av metangass er helt luktfri. I tillegg slippes det ut svært lave nivåer med skadelige partikler. Hvis metanen kommer fra biogass, det vil si fra organisk materiale, er utslippene av karbondioksid opptil 70 prosent lavere enn med en diesellastebil. 

Partikkelutslippene er faktisk så lave at det holder med en treveis katalysator. Partikkelfilter er ikke nødvendig. Ikke AdBlue heller.

Euro6-motor for FE CNG

I tillegg til drivstoffutviklingen har Volvo FE en rekke egenskaper som gjør den til en kraftig og pålitelig lastebil.

FE CNG Euro6-motor. 
Effekt: 320 hk. Dreiemoment/effekt: 1356 Nm. Volvo FE CNG er tilgjengelig med 2 x 4 eller 2 x 3 gasstanker. Tanker for komprimert gass er montert på begge sider av chassiset. Under optimale kjøreforhold kan rekkevidden for være opptil hele 400 kilometer for lett distribusjon og opptil 250 kilometer for tung renovasjon.

Automatgir
I tillegg til den nye gassdreven motoren er Volvo FE CNG utstyrt med automatgir. Derfor er produktivitets- og ytelsesnivåene de samme som for den vanlige Volvo FE.

Metangass er drivstoffet som på lang sikt vil bli et bærekraftig alternativ til diesel. Nå er det opp til ulike samfunnsaktører å få på plass regler og vilkår for en positiv utvikling.

Lars Mårtensson

miljøsjef hos Volvo Trucks

Motorkurve for Volvo FE CNG

G9K320 – effekt/dreiemoment

Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas, komprimert naturgass) er hovedsakelig utviklet for bruksområder med korte kjøresykluser og hyppige stopp.

Motor

  G9K320
Maks. effekt ved 2000-2100 o/min 320 hk (239 kW)
Maks. turtall 2200 o/min
Maks. dreiemoment ved 1300–1400 o/min 1356 Nm
Antall sylindre 6
Slagvolum 8,9 dm3
Slaglengde 144,5 mm
Sylinderdiameter 114 mm
Kompresjon 12:1
Økonomiturtall 1200–1700 o/min
Oljefilter Fullstrøms
Oljesystemkapasitet 27,6 l
Kjølesystemkapasitet 12,4 l
Vekt uten væsker (basismotor) 373 kg
Systemspenning for motor 12 V
Systemspenning for lastebil og startmotor 24 V
VT

Prøv den selv

Den lokale Volvo Trucks-forhandleren vil mer enn gjerne fortelle deg om funksjonene til og fordelene med Volvo FE CNG.

Finn nærmeste forhandler