Drivlinjespesifikasjoner for nye Volvo FE

  • Motorutvalg
  • I-Shift
  • I-Shift-programvarepakker
  • Manuelle girkasser
  • Bakaksler
  • Bakakselutvekslinger
  • Kraftuttak
  • Alternativt drivstoff - HVO

Klar for HVO

Volvo Norge AS godkjenner bruk av drivstoffet HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) for samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6, forutsatt at det tilfredsstiller normen EN 15940. HVO kan benyttes med de samme forutsetningene som vanlig diesel.

Motorer

  D8K
Antall sylindre 6
Slagvolum 7,7 dm3
Slaglengde 135 mm
Sylinderdiameter 110 mm
Kompresjon 17.5:1
Økonomiturtall 1000–1700 o/min
Eksosbremseffekt (2800 o/min) 120 kW
Kompresjonsbremseffekt (2800 o/min) 170 kW
Oljefiltre 1
Oljeskiftvolum inkl. filter 25.5 l
Kjølesystem, totalvolum 17 l

Oljeskiftintervall
Opptil 100 000 kilometer eller annethvert år (langtransport): 75 000 kilometer, eller annethvert år (distribusjon) med VDS4.

Drivstofforutsetninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovel.

Motormontert kraftuttak
Utveksling 1:1, 600 Nm dreiemoment både under kjøring og ved stillstand.

Biodiesel-versjon
D8K320 er også tilgjengelig i en utgave som bruker biodiesel (B100) og er godkjent i henhold til Euro 6. Kontakt din Volvo-forhandler for informasjon om serviceintervaller.

 

D8K – EFFEKT/DREIEMOMENT

D8K – EFFEKT/DREIEMOMENT

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

  D8K250 (184 kW)  
  Maks. effekt ved 2100 o/min 250 hk
  Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min 950 Nm
  D8K280 (206 kW)  
  Maks. effekt ved 2100 o/min 280 hk
  Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min 1050 Nm
  D8K320 (235 kW)  
  Maks. effekt ved 2100 o/min 320 hk
  Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min 1200 Nm
  D8K350 (258 kW)  
  Maks. effekt ved 2200 o/min 350 hk
  Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min 1400 Nm

I-Shift

I-Shift er Volvos girkasse med automatisk girvekslingssystem til alle bruksområder. Den er berømt for sine raske girskifter, og den gir både økt sjåførkomfort og redusert drivstofforbruk. Kan leveres med fabrikkmontert kraftuttak eller nødpumpe for styreservo. Til visse bruksområder er en ekstra giroljekjøler også tilgjengelig. I-Shift styres med en spak bak rattet.

I-Shift-programvarepakker for Volvo FE

Enkel (TP-BAS)
Den grunnleggende programvaren er utviklet til å dekke de fleste transportbehov.

Distribusjon og anlegg (TP-DICON)
Økt ytelse under mer krevende forhold, for eksempel manøvrering på trange steder.

Drivstofføkonomi (TP-FUEC) Utformet for å gjøre kjøringen så drivstoffeffektiv som mulig.

I-Shift-programvarepakker

Funksjoner TP-BAS TP-DICON TP-FUEC
Grunnleggende giringsprogram
Program for ytelse
Grunnleggende justering av girvalg
Overvåking av giroljetemperatur
Utvidet giringsprogram  
Startkontroll  
I-Roll    
Sperring/aktivering av kick-down-funksjon    
Andre tilvalg      
Utvidede kraftuttaksfunksjoner
Utvidet giringsprogram inkludert kickdown

Manuelle girkasser

De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er plassert på motordekselet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Automatgiret betjenes med trykknapper. Alle girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.

Automatiserte girkasser

Type   Antall gir Maks. dreiemoment Godkjent totalvekt D8K250 D8K280 D8K320 D8K350
AT2412F I-Shift 12 2400 Nm 44 tonn

Manuelle girkasser

Type   Antall gir Maks. dreiemoment Godkjent totalvekt D8K250 D8K280 D8K320 D8K350
ZTO1006 Manuell 6 1050 Nm 32 tonn    
ZTO1109 Manuell 9 1200 Nm 44 tonn

Automatiserte girkasser

Type   Antall gir Maks. dreiemoment Godkjent totalvekt D8K250 D8K280 D8K320 D8K350
AL306 Automatisk 6 1300 Nm 32 tonn

Bakaksler

Type Aksel Gir Maks. dreiemoment Maks. akseltrykk Godkjent totalvekt
Enkelreduksjon          
RSS1344C Enkelaksel Hypoid 2600 Nm 13 tonn 44 tonn
RTS2370A Tandem Hypoid 3 550 Nm 23 tonn 70 tonn
Navreduksjon          
RSH1370F Enkelaksel Spiralkjeglehjul 3 550 Nm 13 tonn 70 tonn
RTH2180C Tandem Hypoid 1200 Nm 21 tonn 80 tonn

Bakakselutvekslinger

RSS1344C RTS2370A RSH1370F RTH2180C
2.64:1 3.09:1 3.76:1 2.96:1
2.85:1 3.40:1 4.12:1 3.08:1
3.08:1 3.78:1 4.55:1 3.22:1
3.36:1 4.13:1 4.67:1 3.36:1
3.70:1 4.50:1 5.41:1 3.52:1
4.11:1 5.14:1 6.18:1 3.70:1
4.63:1 5.67:1 7.21:1 3.89:1
5.29:1 6.17:1   4.12:1
6.17:1     4.35:1
      4.62:1
      4.82:1
      5.12:1
      5.43:1
      5.86:1
      6.31:1

Kraftuttak

  Kraftuttaksvariant Type Hastighetsforhold Maks. dreiemoment (Nm) Rotasjon
ZTO1006 PTR-ZF4 Flens 1 : 1,699 320 Samme 
  PTR-ZF5 Pumpe 1 : 1,699 320 Samme
  PTR-FH5 Flens 1 : 0,963 450 Samme
  PTR-PH4 Pumpe 1 : 0,963 450 Samme
           
ZTO1109 PTR-ZF2 Flens 1 : 1,903 410 Samme
  PTR-ZF3 Pumpe 1 : 1,903 410 Samme
  PTR-FH1 Flens 1 : 0,970 800 Invers 
  PTR-PH1 Pumpe 1 : 0,970 800 Invers 
  PTR-FH2 Flens 1 : 1,253 430 Samme
  PTR-PH2 Pumpe 1 : 1,253 430 Samme
  PTR-FH5 Flens 1 : 1,778 450 Samme
  PTR-PH4 Pumpe 1 : 1,778 450 Samme
  PTRA-PH1* Pumpe 1 : 0,970 600 Invers 
  PTRA-PH2* Pumpe 1 : 1,253 430 Samme
           
 AT2412F PTRD-D1D (TPTT730) Flens 1 : 1,292–1,645 730 Invers 
  PTRD-D1D (TPTT730) Pumpe 1 : 1,292–1,645 730 Samme
  PTRD-D1D (TPTT870) Flens 1 : 1,040–1,325 870 Invers 
  PTRD-D1D (TPTT870) Pumpe 1 : 1,040–1,325 870 Samme
  PTR-FH1 Flens 1 : 0,705–0,897 1000 Invers 
  PTR-PH1 Pumpe 1 : 0,705–0,897 1000 Invers 
  PTR-FH2 Flens 1 : 0,910–1,159 430 Samme
  PTR-PH2 Pumpe 1 : 0,910–1,159 430 Samme
           
AL306 PR-HP4T Pumpe 1 : 1,401 400 Samme
  PR-HP4TL Pumpe 1:1,139 400 Samme
  PR-HP6TH Pumpe 1 : 1,401 600 Samme
  PR-HP6TL Pumpe 1:1,139 600 Samme
           
D8K PTER1400 Flens 1 : 1,000 600** Invers 
  PTER-DIN Pumpe 1 : 1,000 600** Invers
  PTER-100 Flens 1 : 1,000 600** Invers

*Kraftuttak som tilvalg for PTR-ZF2/ZF3
**Med AT2412F, maks. dreiemoment under kjøring = 150 Nm

Last ned

Drivlinjespesifikasjoner

Last ned alle drivlinjespesifikasjonene som PDF-fil. Last ned(PDF, 3.1 MB)
Finn nærmeste forhandler

Opplev Volvo FE på nært hold

Sett opp spesifikasjoner for drømmelastebilen. Alt dette kan du gjøre hos din lokale Volvo-forhandler.

Finn nærmeste forhandler