Utvidet effektområde for Volvo FE.

DK8 MED OPPTIL 350 HK

D8K-motoren fås nå med 350 hestekrefter og 1400 Nm maksimalt dreiemoment. Det gjør at Volvo FE kan brukes til flere typer oppdrag innenfor krevende distribusjon, avfallshåndtering og anleggskjøring. Én lastebil med to eller tre aksler, med eller uten tilhenger – Volvo FE har kraften og dreiemomentet som skal til. 

D5K- og D8K-motorene er klare for alternative drivstoffer

Klar for alternative drivstoffer

Én lastebilmodell. Mange typer drivstoff. Volvo FE gir deg valget mellom flere alternative drivstoff som passer til oppdragene dine. Og hjelper miljøet.

CNG
Reduser CO2-utslippene dine med opptil 70 %. Og opprettholder produktiviteten. Den 9-liters motoren kjører på komprimert naturgass (CNG) og gir 320 hk og 1356 Nm dreiemoment.

HVO
Alle D8K-motorer kan kjøre på syntetisk diesel – HVO (hydrogenert vegetabilsk olje). Og du kan drive samme lastebil på vanlig diesel.

RME
Én variant av D8K320-motoren kan kjøre på ren biodiesel – RME (metylestere fra rapsolje).

En bred og flat momentkurve er typisk for Volvo FE-motoren

SJEKK KURVENE VÅRE

Glimrende dreiemoment selv ved lave turtall. Fantastisk respons og opptil 1400 Nm maksimalt dreiemoment. Sammenlign momentkurvene og se forskjellen selv. Sett deg til rette i førerhuset og opplev det – utrolig akselerasjon, glimrende håndtering ved lave hastigheter og førsteklasses trekkraft.

Se vår drivlinjespesifikasjoner
Kraftuttak for lasthåndteringsutstyret

Kraftuttak

Effekt for lasthåndteringsutstyret. Kraftuttak overfører kraft fra motoren til eget tilleggsutstyr – for eksempel en kran eller en sementblander. Volvo FE har et stort utvalg av kraftuttak som kan skreddersys etter behov.

Se spesifikasjoner for kraftuttak

Renere, mer miljøvennlige motorer

Våre Euro 6-motorer innebærer et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning. Kraften og drivstoffeffektiviteten er på linje med Euro 5-modellene, men vi har halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 %.

Euro 6-løsningen fra Volvo

Slik virker det

1. Motor
Nye motorkomponenter gir forbedret eksosstrøm og å sørger for at eksosen når etterbehandlingssystemet ved optimal temperatur.

2. Syvende injektor
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av oksideringskatalysatoren for diesel (DOC) og sørger for at dieselpartikkelfilteret (DPF) er effektivt og at SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som den skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
Oksideringskatalysatoren for diesel produserer NO2 som er nødvendig for at dieselpartikkelfilteret skal kunne forbrenne partiklene. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler opp og lagrer partikler helt til de brennes av under regenereringen. Regenereringen utføres automatisk – du trenger ikke gjøre noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksidene (NO2) når katalysatoren, omdannes de effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste steget før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Finn nærmeste forhandler

Krafttur

Opplev selv hvor raskt D8K-motoren reagerer. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

Finn nærmeste forhandler