D5K- og D8K-motorene er klare for alternative drivstoffer

Klar for alternative drivstoffer

Alle effektnivåene for D5K- og D8K-motorer er godkjent for syntetisk diesel (HVO). Det finnes en utgave av D8K 320-motoren som kan kjøres på ren biodiesel (B100), og som er godkjent i henhold til Euro 6. Et perfekt alternativ hvis du ønsker å være miljøvennlig og samtidig dra nytte av miljøinsentivene på markedet.

En bred og flat momentkurve er typisk for Volvo FE-motoren

Sjekk kurvene våre

En bredere, flatere momentkurve. Bedre reaksjon på lave o/min. Et maksimalt dreiemoment på 1200 Nm. Sammenlign momentkurvene med konkurrentene og oppdag forskjellen. Sett deg inn i lastebilen og opplev det – rask akselerasjon, glimrende kjøreegenskaper ved lav fart og førsteklasses trekkraft.

Kraftuttak for lasthåndteringsutstyret

Kraftuttak

Effekt for lasthåndteringsutstyret. Kraftuttak overfører kraft fra motoren til eget tilleggsutstyr – for eksempel en kran eller en sementblander. Volvo FE har et stort utvalg av kraftuttak som kan skreddersys etter behov.

Se spesifikasjoner for kraftuttak

Renere, mer miljøvennlige motorer

Våre Euro 6-motorer innebærer et stort fremskritt i retning av renere transport og redusert miljøpåvirkning. Kraften og drivstoffeffektiviteten er på linje med Euro 5-modellene, men vi har halvert partikkelutslippene og redusert nitrogenoksidutslippene med nesten 80 %.

Euro 6-løsningen fra Volvo

Slik virker det

1. Motor
Nye motorkomponenter gir forbedret eksosstrøm og å sørger for at eksosen når etterbehandlingssystemet ved optimal temperatur.

2. Syvende injektor
En spesiell dieselinjektor brukes til varmestyring av oksideringskatalysatoren for diesel (DOC) og sørger for at dieselpartikkelfilteret (DPF) er effektivt og at SCR (Selective Catalytic Reduction) fungerer som den skal.

3. Oksyderingskatalysator for diesel (DOC)
Oksideringskatalysatoren for diesel produserer NO2 som er nødvendig for at dieselpartikkelfilteret skal kunne forbrenne partiklene. I kaldt vær leverer den også varmen som trengs til regenereringen.

4. Dieselpartikkelfilter (DPF)
Filteret samler opp og lagrer partikler helt til de brennes av under regenereringen. Regenereringen utføres automatisk – du trenger ikke gjøre noe.

5. Selective Catalytic Reduction (SCR)
I blandesonen sprayes eksosen med AdBlue. Når nitrogenoksidene (NO2) når katalysatoren, omdannes de effektivt til ufarlig nitrogengass og vann.

6. Ammoniakkatalysator (ASC)
Det siste steget før eksosrøret, der eventuelle ammoniakkrester (NH3) fjernes.

Finn nærmeste forhandler

Krafttur

Opplev selv hvor raskt D8K-motoren reagerer. Din lokale Volvo Trucks-forhandler har nøklene.

Finn nærmeste forhandler